תכנון מס לעסקים וחברות

תכנון מס נכון ומדויק יכול לחסוך לעסק שלכם עשרות אלפי ₪!

האם אתם יודעים לחזות את גובה התשלום למס הכנסה וביטוח לאומי בכל שנה, או שאתם מופתעים בכל פעם מגובה ההפרשים בין המקדמות לבין הדוח השנתי בפועל? אם ההפרש בין המקדמות לבין השומה הסופית הוא דרמטי, המשמעות היא שככל הנראה לא ביצעתם תכנון מס לעסק שלכם. ואם לא עברתם תכנון מס לעסק, יש סיכוי גדול שאתם משלמים יותר מיסים ממה שאתם אמורים לשלם.

מרבית בעלי העסקים לא מתעמקים מספיק בנושא תשלום מס הכנסה וביטוח לאומי, ומעדיפים להשאיר זאת לרואה החשבון. תכנון מס אמנם בהגדרת התפקיד של רואה החשבון, אבל עם יד על הלב – מתי ישבתם עם רואה החשבון שלכם ובדקתם כמה מיסים אתם צפויים לשלם בשנה הקרובה ומה ניתן לעשות בשביל להפחית זאת?

רואה החשבון בדרך כלל נפגש עם לקוחות לפני הגשת הדוח השנתי. בפגישה זו מתעמקים בדרך כלל איך ניתן לשפר את הדוח של שנה שעברה, ולכן רבים הם בעלי העסקים שפשוט לא עושים תכנון מס עתידי. תכנון מס עתידי לעסק שלכם, יכול לחסוך לכם אלפי ועשרות אלפי שקלים במיסים, מבלי שתצטרכו לעשות הרבה.

תכנון מס לעסקים עם מומחה מס

שמי אמיר אלמדו, אני חשב שכר בכיר ויועץ פנסיוני בלתי תלוי, עבדתי במשרדי רואה חשבון ואני יודע איך לעשות את ההבדל בין תשלום מס אמת, לתשלום מס שאינו מחויב המציאות, הנובע מחוסר תכנון של בעלי עסקים. באמצעות ניסיון רב בתחום הפיננסים ובעזרת ידע מגוון בנושאי מיסוי, אני אוכל לחסוך לכם כסף רב – שאותו תוכלו להשקיע בעסק שלכם, בכם או בעתיד שלכם.

איך נראה תהליך של תכנון מס לחברות ועסקים?

  1. הסתכלות מאקרו על תחום הפעילות של העסק: רווחיות, עובדים, סוג פעילות, היקף מכירות, נזילות ועוד.
  2. אחרי בירור ראשוני עם בעל העסק, אני מגיע למקום ומשוחח עם בעל העסק באופן בלתי אמצעי. מכאן מתחיל תהליך של למידת העסק לעומק, מעבר על דוחות, איסוף מסמכים וכדומה.
  3. לאחר המעבר על החומרים, וכן איסוף ידע רלוונטי מבעל העסק (אני מנחה את בעל העסק כיצד להשיג כל מסמך ומסמך), אני מגבש כיוון פעולה כללי ואבני דרך, מותאמים אישית למאפיינים האישיים של בעל העסק.
  4. לאחר שאנו מסכימים על דרכי פעולה, אני עוזר לבעל העסק לקדם את אותן דרכים: הקמת חברה אם יש צורך, תכנון תלושי שכר, דיווח הוצאות מתוקן ועוד. בסופו של דבר, לאחר התהליך, המיסוי בעסק נראה אחרת, ואין הפתעות בסוף השנה.

המומחיות שלי בתכנון מס לעסקים

יש הרבה אפשרויות לתכנון מס. הנה כמה מהאפשרויות שאני מתמחה בהן:

  • מיצוי זכויות – בדיקת הטבות מס ונקודות זיכוי שלא ניצלתם. זה יכול להיות עבור ילד שעבר ועדת השמה בביטוח לאומי, עזרה לקרוב משפחה מאושפז במוסד, אי הגשת הסכם גירושין, תשלומי מילואים, סיום לימודים מקצועיים/תואר, ועוד.
  • מיקסום הפקדות פנסיוניות – קרן הפנסיה נחשבת "מלכת הטבות המס", עם חיסכון במס מצטבר לכלל המשק (עצמאים ושכירים) של כ-24 מיליארד ₪ בשנה (הטבת הפקדה וצבירה בניכוי משיכה). עם זאת, הרבה עצמאים ובעלי חברות קטנות לא ממצים את מלוא הטבת המס ומפקידים בחסר. בנוסף, יש הטבות נוספות בהפקדות למכשירי חיסכון נוספים, כמו ביטוח אובדן כושר עבודה וכדומה, שכדאי לבחון את כדאיותם לבעל העסק ביחד עם איש מקצוע.
  • קרן השתלמות – הטבת מס כפולה: ניתן להפקיד לקרן השתלמות גם בתור שכיר (באישור המעסיק) וגם בתור עצמאי, וכך לנצל תקרה כפולה ממס רווחי הון.
  • תכנון שכר אופטימלי – תכנון שכר אופטימלי תוך הגדלת הנטו ומיקסום ההוצאות הסוציאליות לשכיר בעל השליטה, שהן הוצאה מוכרת לחברה.
  • נקודת איזון למשיכת דיבידנדים מהחברה – על משיכת דיבידנד יש מס נוסף אשר יכול להגיע עד 33% במקרה של מס יסף. חישוב נקודת האיזון בה גובה המס יהיה אופטימלי ביחס לאפשרויות של משיכת דיבידנד, משיכת משכורת והשארת מזומנים בקופת החברה.
  • פנסיית נוספת לשכירים בעלי שליטה – במצבים מסוימים קיימת אפשרות של קבלת "פנסיה" מתוך החברה לשכיר בעל השליטה. אותה "פנסיה" היא למעשה הוצאה מוכרת לחברה, וכן קצבה מזכה לשכיר בעל השליטה, בהגיעו של השכיר בעל השליטה לגיל הזכאות ניתן לבחון לקבל פטור נוסף על פנסיה זו.
  • דחיית מס – השקעת הרווחים הכלואים של החברה בנדל"ן, שוק ההון ועוד. מדובר ברווחים אשר שולם עליהם מס חברות אך לא מס דיבידנד, אותם ניתן למנף בכל מיני דרכים, למשל: הגדלת הון החברה – רכישות עתידיות (רכוש קבוע, משרד, חנות וכדומה ); חיסכון לפנסיה לעובדים וגם שכירים בעלי שליטה; המתנה "להוראת שעה" בה יינתן תשלום מס דיבידנד מופחת, ועוד.

שאלות ותשובות נפוצות

  • תכנון מס הוא חוקי, אולם חשוב לוודא שלא חורגים מגבולות המותר. משום כך, חשוב להיוועץ עם מישהו שבקיא בנפתולי החוק והפסיקה, על מנת שלא להפסיד קיזוזי מס לגיטימיים, או חלילה להיות חשופים לקנסות.

    מעבר לכך, רק מומחה לענייני מס, יכול למפות עבורכם את כל המקומות בהם תוכלו לקבל הקלות מס.

  • העסקת בן משפחה בעסק יכולה להדליק נורה מצד הרשויות, שכן יתכן ב"העסקה פיקטיבית" שרק נועדה להפחית מנטל המס של העסק. על בעל העסק או הבעלים בחברה להוכיח שאכן תפקידו של קרוב המשפחה נחוץ בעסק, שיש לקרוב המשפחה את הידע והניסיון הנדרש, והשכר שהוא יקבל זהה לשכר שהיה מקבל עובד ללא קשר משפחתי.

    מוטב להתייעץ טרם העסקת קרוב משפחה עם יועץ מס, שיסביר בפניכם את כל המשמעויות הן מצד מס הכנסה והן מצד ביטוח לאומי.

  • המושג תכנון מס לעסקים מעורר לעתים קונוטציה שלילית; יש המזהים תכנון מס עם התחמקות ממס שאינה צודקת.

    אולם האמת היא שתכנון לעסקים היא פרקטיקה לגיטימית מאין כמוה: אם התכנון נעשה במסגרת החוק, ובאמצעים שנוצרו כדין וכחוק, משמע שזו כוונת המחוקק, ולכן המעשה הינו ראוי. למעשה, נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, כתב בשעתו את הדברים הבאים: "זכותם – ואף חובתם – של מומחים בענייני מסים לתכנן עסקאות משפטיות כך שלא תהיינה עתירות מס".

  • אספנו מספר לקוחות לדוגמא (השמות בדויים לצורך שמירה על סודיות הלקוחות):

    • דני, גרוש בן 50, בעל עסק ותיק בתחום הפרגולות – דני משלם מזונות לילדיו, דבר המכביד על התזרים החודשי שלו; שאלתי את דני אם אי פעם הוא הגיש לרואה החשבון הסכם או דרש לקבל נקודות זיכוי בגין תשלום מזונות; הוא אמר שלא ידוע לו והוא לא מבין בזה. לאחר בדיקה, התברר שלא הגיש בקשה לנקודות זיכוי; פנינו באמצעות רואה החשבון לקבל החזר על חמש השנים האחרונות ממס הכנסה; בהתחלה מס הכנסה התנערו וביקשו אישורים, אבל לאחר תצהיר קצר אישרו, ודני קיבל בחזרה עשרת אלפים ש"ח עבור חמש השנים האחרונות.
    • מאיר, משווק, נשוי בן 60 מאזור השרון – עברתי על התיק הביטוחי של מאיר; בבדיקה עלה כי ביטוח המשכנתא של מאיר ואשתו היה ישן ויקר (גם עקב גילו) והיה ניתן להוזיל משמעותית כ-310 ש"ח בחודש בתשלום החודשי. יתרה מכך, מאיר הופתע לגלות שהתשלום לביטוח המשכנתא הינו הוצאה מוכרת, וכך קיבל החזר מס באלפי שקלים רטרואקטיבית.
    • דבורה, בעלת חברה לייעוץ ארגוני – רוב ההכנסות של דבורה מתחלקות חצי-חצי בין החברה בע"מ לעוסק מורשה. לאחר מעבר על הנתונים, ראינו כי קיימת הצדקה למשיכת משכורת של דבורה בתור שכירה בעלת שליטה. כמו כן, הגדלנו את התנאים הסוציאליים של דבורה. בסופו של דבר, לדבורה נשאר יותר נטו בכל חודש, וגם התנאים הסוציאליים שלה שודרגו.

עודכן בתאריך: 7 ביולי 2024

דילוג לתוכן