איך מגישים בקשה להחזר מס לשכיר?

לא בטוחים איך מקבלים החזר מס? תוהים האם אתם עומדים בתנאים המתאימים להגשת בקשה להחזר מס? אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר ולעזור לכם להבין.

רפאל זיתוני כספית החזרי מס
מאת: רפאל זיתוני יועץ מס ומומחה למיסוי בפרישה

בעולמו של העובד השכיר, הגשת טופס בקשה להחזר מס הכנסה, היא בעצם הפעולה המקבילה של הגשת דו"ח שנתי עבור עצמאים, פעולה שמטרתה לבחון האם השכיר שילם עודף מס. במידה ובדיקת החזר מס העלתה כי השכיר שילם יותר מדי מס הכנסה, המדינה מחזירה לו את הכסף, וביטוח לאומי מעדכן את הנתונים בהתאם, ומחזיר לו כסף גם כן. יחד עם זאת, לנוכח האופן בו הדברים מתנהלים, לא לכל שכיר כדאי לבקש החזר מס.

למי לא כדאי לבקש החזר מס לשכירים?

מכיוון שהתנאי הבסיסי לקבלת החזר מס הוא לשלם מס, כל מי שנחשבים כמקבלי קצבאות, מענק הכנסה (הידוע גם כמס הכנסה שלילי), עובדים במשרה חלקית – ומשתכרים פחות מ-6,000 ש"ח לחודש, לא יקבלו החזר מס הכנסה, משום שמלכתחילה לא נגבה מהם מס במהלך השנה.

עצמאים המגישים דו"ח שנתי מקבלים את החזר המס שלהם באופן דומה, ולכן גם להם לא כדאי לבקש החזרי מס.

חוץ מאלו שהזכרנו לעיל, כמעט כל אוכלוסיית השכירים משלמת עודף מס, וזאת מכיוון שרובנו לא מודעים מכלל לנושא נקודות הזכות שעומדות לרשותנו, ולא תמיד זוכרים לעדכן את מחלקת כח אדם במקום עבודתנו על שינויים כאלו ואחרים שעשויים להשפיע על גובה המס שעלינו לשלם. מדובר לעיתים על עד אלפי שקלים בשנה שאנו משלמים לשווא, וההחזר שיכול להגיע לכדי אלפי ועשרות אלפי שקלים, יכול לתת מרווח נשימה למשפחה הנאבקת במינוס חודש בחודשו.

מתי כדאי לשכיר להגיש בקשה להחזר מס?

בניגוד לעצמאים המוגבלים בזמן, שכירים יכולים להגיש למשרדי מס הכנסה בקשה להחזר מס לאורך כל השנה, ולקבל את הכסף תוך 3-4 חודשים מיום שהטופס הוגש למס הכנסה. משמעות הדבר היא שניתן לתזמן את ההגשה לתקופה שבה נוח לנו לחפש את החומרים הדרושים או לתקופה שבה אנו משערים שתוספת של כמה אלפי שקלים יוכלו לעזור לנו במיוחד, כמו למשל לקראת החופש הגדול, החגים, או תחילת שנת הלימודים.

ניתן להגיש טופס החזר מס רטרואקטיבית ל-6 שנים. למה זה חשוב? כי אם במהלך השנים הללו למדתם לתואר אקדמי או ללימודי תעודה, השתחררתם מצה"ל או משירות לאומי, ספגתם הפסדים בשוק ההון, או נולד לכם ילד במהלך שנת מס ולא עדכנתם את טופס 101 אצל המעסיק, תוכלו לבקש – ולקבל – החזר מס,  אך אם יעברו יותר מ-6 שנים, חלון ההזדמנויות יחלוף.

מחשבון בדיקת החזר מס מהירה לשנים 2018-23

אנו שמחים לבשר לך כי קיימים 0% סיכוי להחזר מס.
רוצה לדעת בכמה כסף מדובר? השאר פרטים ונחזור בהקדם.

    אילו טפסים צריך להביא?

    כמו בכל הליך בירוקרטי ישנם טפסים אותם צריך להגיש עם בקשת החזר מס. טפסים נדרשים אלו כוללים את הרשימה הבאה:

    • טופס 106: כדי לקבל החזרי מס עליכם להראות ששילמתם מס. הביאו את טפסי 106 של השנים עבורן אתם מבקשים החזרי מס, מכל מקומות העבודה בהם עבדתם.
    • אישורי ביטוח לאומי: המס לשכירים מבוסס על הערכת ההכנסה הצפויה וחלוקתה לשנה. אם במהלך השנה יצאתם לחופשת לידה או הייתם מובטלים, בוודאות שילמתם יותר מדי מס. הביאו את האישורים מביטוח לאומי על דמי האבטלה או דמי הלידה שקיבלתם.
    • אישור על ניכוי מס מהבנק (טופס 867): אישור מהבנק שמפרט את ניכוי המס במקור מרווחי ניירות ערך ודיבידנדים.
    • אישור סיום תואר / קורס מקצועי: כל מסלול לימודי שבו לקחתם חלק והעניק לכם תעודה כלשהי – כדאי לצרף ולוודא שברור באילו חודשים בדיוק לקחתם חלק בלימודים אלו.
    • טופס 161: קבלת פיצויים ממקום העבודה, או קבלת מענק פרישה.
    • אישורים רפואיים: יש מגוון בעיות רפואיות המקנות זכאות להחזרי מס.
    • קבלות ומסמכים: על תרומות, הוצאות מוכרות, הפקדות לקרנות פרטיות ועוד.

    איך מקבלים את החזר המס בפועל?

    כמו במרבית המקרים בחיים, יש את הדרך הקלה ואת זו הקשה:
    בדרך הקשה תצטרכו לפנות ללשכת מס הכנסה בעירכם, למלא טופס 135 – דו"ח שנתי לשכירים, בקשה להחזר מס. אתם תמלאו את הבקשה לבד או שתוכלו לקבוע פגישה עם פקיד שומה ולהגיע למשרדי מס הכנסה על מנת לקבל את עזרתו במילוי הטופס. קחו בחשבון שזה עשוי לגזול לא מעט מזמנכם.

    הדרך הקלה היא לפנות אלינו – אנחנו נעשה את העבודה עבורכם, נטפל בטפסים ובהשגת המידע מהגופים הביורוקרטים, ונחסוך לכם התעסקות וזמן. בזכות הניסיון, והמקצועיות שלנו אנחנו מכירים את הסעיפים הקטנים ששווים עוד כמה מאות עד אלפי שקלים להחזר, ואם זו הפעם הראשונה שלכם, יכולים להצטבר ללא מעט כסף, ויכולים להבטיח לכם שיעורי הצלחה בקבלת החזר מס הקרובים ל-100%.

    המלצתנו החמה, במיוחד אם מעולם לא בדקתם את הנושא ואתם יודעים שבמהלך 6 השנים האחרונות חלו שינויים כאלו ואחרים בסביבתכם, במצבכם הבריאותי, בסטטוס המשפחתי שלכם או בהשכלתכם – פנו אלינו עוד היום ונבדוק עבורכם אם אתם זכאים להחזר.

    עודכן בתאריך: 19 ביוני 2023