החזר מס שבח

מס שבח הוא מס המוטל על הרווח הנובע ממכירת מקרקעין (או מכירת מניות באיגוד מקרקעין). מס השבח בוחן את הרווח שנוצר לאדם בעת ביצוע עסקת מקרקעין, כלומר הוא מוטל על עליית הערך שבין שווי רכישת הנכס לבין המחיר בו נמכר הנכס. אבל חשוב שתדעו: קיימים לא מעט מקרים בהם ניתן לקבל פטור מתשלום מס, או אפילו החזר מס שבח במידה ושילמתם יותר מדי!

מס שבח הוא מס המוטל על כל אדם שמוכר נכס מקרקעין בישראל. בעקבות עליית מחירי הנכסים רבים מקוני הדירות בעבר מוכרים אותן לאחר מספר שנים ברווחים רבים. המס מנוכה מרווחי ההון שמקבל המוכר בעת ביצוע המכירה ומציין את עליית הערך, כלומר – את ההשבחה שנוצרה לאדם בעת ביצוע עסקת המקרקעין.

שיעור מס השבח שיש לנכות מרווחי המוכר, מחושב כפי שמוגדר בחוק מיסוי מקרקעין.

מתי אפשר לקבל החזר מס שבח או פטור ממס שבח?

על מנת לקבל זכאות לפטור מתשלום מס שבח, יש לענות על קריטריונים מסויימים:

  1. אם מכרתם דירה יחידה שבבעלותכם, ובלבד שהתגוררתם בה לפחות מחצית מהזמן שקדם למכירתה.
  2. אם מכרתם שתי דירות יחידות ברציפות ובתוך 18 חודשים ממועד קנייתן.
  3. אם מכרתם דירה שהתקבלה בירושה ליורש שהוא צאצא ישיר של המוריש, ובבעלות המוריש רק דירה אחת.
  4. אם מכרתם שתי דירות שבבעלותכם ורכשתם במקומן דירה אחרת לצורכי מגורים.
  5. אם העברתם דירה שבבעלותכם לבן משפחה ללא תמורה בעבורה.

הפטור הפופולארי ביותר בקרב בעלי דירות מגורים הנו הזכאות לקבלת פטור מס שבח במכירת דירת מגורים אחת לארבע שנים. אולם, בנסיבות מסוימות, תוך תכנון מס לגיטימי, ייתכן והמוכר דירת מגורים, יבחר בפטור אחר המצוי בין הוראות החוק ולעיתים אף יבחר או יחויב, בין אם מרצון ובין אם לאו, להתחייב במס.

ניסיוננו מלמד, כי מוכרי דירות מגורים אשר התחייבו ושילמו מס שבח של למעלה מ-70,000 ש"ח, התעלמו לחלוטין במסגרת שומת המס שהוגשה על ידם מהוראות החוק המתיר לנכות הוצאות שהוציא המוכר בגין הנכס (לדוגמה: הוצאות השבחת הנכס, דמי תיווך, שכר טרחת עו"ד, שכר טרחת שמאי וכיו"ב) ולא בחנו את האפשרות למזער את גובה המס תוך בחינת שיקולים רלוונטיים בהתאם לגובה ההכנסות של המוכר, גובה ההוצאות, שיעור המס השולי והחבות, הפסדי הון וכיו"ב.

ישנם תנאים נוספים שיכולים לזכות אתכם בהחזר מס שבח. אם מכרתם דירת מגורים ב-4 השנים האחרונות ושילמתם מס שבח, או אם מכרתם קרקע או כל נכס מסחרי אחר והתחייבתם בתשלום מס שבח – אנחנו נשמח לבחון עבורכם את זכאותכם לקבלת החזר מס וללוות אתכם בתהליך מורכב זה.

 

צוות המומחים של כספית, שיבדוק את כל ההטבות והנקודות שצברתם, יוכל להציג לכם את כל האפשרויות הרלוונטיות עבורכם.

מהו תיקון מס שבח – ואיך הוא משפיע עליכם?

על מנת לקבל החזר מס יש לבצע הליך "תיקון מס שבח" – באמצעותו מגישים לרשויות את ההוכחות המראות שכמות מס השבח ששולמה, לעומת זאת שהיה צריך לשלם, אינן זהות ושסכומי מס השבח שנגבו היו אכן גבוהים יותר.

לעיתים, מדובר באזרחים אשר בשנת המכירה לא עבדו, לבעלי הכנסה נמוכה או לפנסיונרים הזכאים לשיעורי מס יותר נמוכים.

חשוב לדעת: החוק מאפשר לבקש פריסת מס שבח למשך מספר שנים ולא לשלם את כל המס בשנה אחת. במצב זה, יוכל המשלם ליהנות מחלוקת המס למשך מספר שנים ותוצאת המס יכולה גם להשתנות לטובתו.

מחשבון בדיקת החזר מס מהירה לשנים 2018-23

אנו שמחים לבשר לך כי קיימים 0% סיכוי להחזר מס.
רוצה לדעת בכמה כסף מדובר? השאר פרטים ונחזור בהקדם.

     

    שאלות ותשובות נפוצות

    • מס שבח נקבע בהתאם לשבח הריאלי של מוכר הדירה – 25% מס על ההפרש בין המחיר של הדירה כאשר נקנתה, לבין המחיר בו נמכרה, בצמוד למדד ובניכוי הוצאות מוכרות. לתנאי בסיסי זה יש הרבה החרגות ופטורים, שכדאי לבדוק.

    • האם הרווחת על מכירת הדירה? מכירה דירה היא עניין יקר, לא פחות משהוא רווחי. יכול להיות שההוצאות הנלוות למכירה קיזזו את חלק או אפילו כל הרווח האפשרי מהמכירה. אם כן, יתכן כי הייתם צריכים לשלם מס נמוך יותר, או כלל לא לשלם!

    • יתכן שלא. מדובר בקרבה המוכרת על פי חוק לקבל פטור. בנוסף, צריך לבדוק האם ההורים היו פטורים ממס שבח במכירה, במידה והיו בחיים. אם כן, מעולה. אפשר להשתמש בפטור הזה גם אם יש כמה דירות בבעלותכם, או אם ניצלתם בעבר פטורים אחרים.​

    עודכן בתאריך: 23 בינואר 2023