החזרי מס הכנסה לגמלאים

למרבית הגמלאים מגיע החזר מס. ישנן סיבות רבות המעניקות החזר מס באופן משמעותי. חלק מהטבות המס לא ניתנות בצורה אוטומטית ויש להגיש בקשה מסודרת למס הכנסה לאחר שבוצע תכנון מס מעמיק ומקצועי.

רפאל זיתוני כספית החזרי מס
מאת: רפאל זיתוני יועץ מס ומומחה למיסוי בפרישה

כל אדם שהגיע לגיל פרישה, 67 לגבר ו- 62 לאישה, ומקבל פנסיה זכאי להקלות במס. הקלת המס באה לידי ביטוי בקבלת פטור ממס הכנסה על הפנסיה עד לסכום בסך 4,425 ₪ בחודש.

מחשבון מס הכנסה לגמלאים של כספית יגלה האם את\ה זכאי להחזר מס

מי שפרש במהלך 6 השנים האחרונות, זכאי להחזר מס לא רק על שנותיו כגמלאי אלא גם על שנות עבודתו כשכיר.

מחשבון החזר מס לגמלאים של כספית יסייע לכם לבחון את מידת זכאותכם להחזר הן עבור שנות העבודה כשכירים לשעבר והן בהיותכם גימלאים, והייעוץ המקצועי של החברה יסייע לכם למקסם את החזרת המס המגיעה לכם.

את הבדיקה הראשונית, תוכלו לבצע בסימולטור של כספית בעצמכם, תוך 20 שניות בלבד.

או לחצו כאן לפנייה אלינו ונשמח לסייע >>

שאלה: כל השנים עבדתי במקום עבודה מסודר, איך ייתכן שאני לא מקבל את הפטור המגיע לי בהתאם לחוק?

תשובה: כאמור, ישנן הטבות מס שאינן מתקבלות באופן אוטומטי ועל הגמלאי עצמו לבצע פעולות יזומות מול מס הכנסה על מנת לקבל את הפטורים המגיעים בהתאם לחוק. גובה הפטור מושפע מפרמטרים רבים כגון משיכת פיצויים פטורים בעבר, היוונים שביצעתי בעבר ו/או שהנני מעוניין לבצע בעתיד.

שאלה: כיצד אקבל את הפטור המגיע?

תשובה: כל אדם שהגיע לגיל הזכאות לאחר 01.01.2012 יקבל את הפטור המגיע רק לאחר ביצוע קיבוע זכויות. הליך זה מורכב מאוד ויש לבצע רק לאחר שבוצע תכנון מס מעמיק.

גמלאים שהגיעו לגיל הזכאות לפני 01.01.2012 (חוק ישן – לפני תיקון 190) זכאים אף הם לפטור חלקי או מלא בהתאם לנתונים האישיים אך ההליך לקבלת הפטור במקרה זה לא מבוצע במסגרת קיבוע זכויות.

החזר מס לפנסיונרים על רווחים מריביות על פקדונות וניירות ערך

גמלאים זכאים להטבות מס על רווחים וריביות מניירות ערך, פיקדונות וחסכונות. חוק מס הכנסה מעניק לכל אדם שנולד לפני 01.01.1948 הטבת מס שהינה פטור ממס מריבית. יש לציין שבפועל מס הכנסה מעניק את ההטבה גם לילידי 1948 דהיינו נולדו לפני 01.01.1949 (סעיף 125 ד).

הפטור השנתי המקסימלי מההכנסות מריבית הינו בגובה 13,440 ₪ נכון לשנת המס 2021. במידה ושני בני הזוג זכאים להטבת המס, הפטור השנתי יהיה בגובה 16,560 ₪.

יש לציין שהטבת המס ע"פ סעיף 125ד רלוונטית על הכנסות מריבית בגין תוכניות חיסכון ופיקדון בנקאי או רווחים מפוליסות חיסכון אשר מנוהלות בחברת ביטוח.

הטבות מס בשוק ההון לגמלאים ופנסיונרים

כל אדם שיש לו פעילות בשוק ההון ונוצרו לו במהלך השנים הפסדים בגין מכירת ניירות הערך זכאי בסבירות גבוהה להחזר מס בין היתר מהסיבות הבאות:

  • החוק מאפשר לקזז הפסדים שנוצרו מפעילות בשוק הון כנגד רווחים מנירות ערך שנוצרו במהלך השנה. במידה ולא נוצרו הפסדים בשנה השוטפת יועברו ההפסדים לשנים הבאות ויקוזזו כנגד רווחים עתידיים ללא מגבלת זמן.
  • ניתן לבצע קיזוז הפסדים כנגד מס שבח ו / או אופציות ממקום העבודה במסלול רווח הון.

המיסוי בגין פעילות בשוק ההון הוא בשיעור של 25% על רווח ההון הריאלי או 15% באם מדובר על נייר ערך שאינו צמוד. אך אדם שמלאו לו 60 שנה בשנת המס יכול לנצל את מדרגות המס לפנסיונרים שהינן הנמוכות ביותר, בגין הרווחים מפעילותו בשוק ההון למרות שאין זו הכנסה מיגיעה אישית.

משמעות הדבר שלאדם שלא היו הכנסות בשנת המס מלבד שוק ההון או הכנסה של עד 173,880 ₪ בשנת המס 2021, יכול באמצעות הגשת דו"ח שנתי לנצל את מדרגות המס הנמוכות מפעילותו בשוק ההון ולקבל החזר מס.

הטבות ופטור מס הכנסה לפנסיונרים וגמלאים: המדריך המלא

החזר מס הכנסה בשל בן זוג שאינו עובד

אדם אשר הגיע לגיל פרישה, ובן או בת זוגו אינו/ה עובד/ת מכל סיבה שהיא וכתוצאה מכך כלכלת הבית מוטלת עליו – זכאי לנקודות זיכוי במס.

פטור ממס שבח לגמלאים על מכירת דירה – למטרת מעבר לבית אבות

במידה והגמלאי מבקש למכור את דירתו על מנת לממן באמצעותה זכות מגורים בבית אבות, לו או לבת זוגתו, הוא יהיה זכאי לפטור ממס שבח.

פטור ממס הכנסה מדמי שכירות לגמלאים – למטרת מעבר לבית אבות

כאשר גמלאי משכיר את ביתו על מנת להתגורר בבית אבות, זכאי הוא לפטור ממס שכירות על דירה שבבעלותו.

שינוי מצב משפחתי

שינוי המצב המשפחתי יכול להקנות מגוון הטבות מס.

אשפוז במוסד

גמלאי זכאי להטבות מס במידה והוא או אחד מבני משפחתו מאושפזים במוסד אשר הוא מממן.

בנוסף להטבות המוזכרות ישנן הטבות מס נוספות להן זכאים גמלאים. אין להסתפק בהחזר מס ההכנסה האוטומטי, מאחר וכספים רבים מתבזבזים כך לריק. ניתן גם לקבל החזר רטרואקטיבי עד 6 שנים אחורה עבור תשלומי מס ששילמתם בשנים האחרונות ואף עבור קרוב משפחה שנפטר. לשם כך יש להכין מסמכים מתאימים ולגשת לפקיד השומה במס הכנסה.

אנו מומחים בהשבת מס לגמלאים ופנסיונרים, פנו אלינו על מנת לבדוק מהם החזרי המס להם אתם זכאים ולדרוש את המגיע לכם.

עודכן בתאריך: 31 בינואר 2024