החזר מס על תרומות

תרומה לעמותה או מוסד ציבורי מוכר, מזכה אתכם בהחזר מס של 35% מגובה התרומה.

אחת הדרכים אותן נוקטת המדינה כדי להגדיל את תרומות האזרחים לעמותות השונות היא באמצעות חוק החזרי מס בגין תרומות. מי שתרם סכום כסף למוסד ציבורי מוכר, העונה על הקריטריונים אותם מגדירה רשות המסים, יוכל ליהנות מהחזר של 35% מגובה התרומה. זאת על מנת לחזק את המגזר השלישי והעמותות השונות, אשר חלק נכבד מהן פועלות לרווחת הציבור.

סכומי המינימום ומקסימום לקבל החזר מס על תרומות

ככלל, מגדירה רשות המסים סכום מינימום ומקסימום המוכרים להחזר המס. סכומים אלו מתעדכנים מדי זמן, וב-2020 נקבע סכום המינימום על 190 שקלים בשנה. סכום המקסימום אותו ניתן לתרום וליהנות מהחזר נקבע על 9,350,000 מיליון שקלים. בכך הגדילה המדינה את מרווח הסכום לזיכוי בגין תרומה, כיוון שקודם לכן עמד סכום המינימום על 420 שקלים בשנה והמקסימום עמד על 4.351 מיליון שקלים בשנת מס.

בכל מקרה, הזיכוי לא יינתן על תרומה העולה על תקרה מסוימת, שהיא 30% מסך ההכנסה החייבת במס, או 9 מיליון שקלים (הנמוך מביניהם). אבל אם סכום התרומה עולה על 30% מסך ההכנסה או על הרף העליון של 9 מיליון שקלים, ניתן להעביר את הסכום העודף (כלומר, מה שמעבר לרף העליון) לשלוש השנים הבאות.

המטרה, כאמור, היא לעודד את האזרחים לתרום לעמותות הציבוריות השונות הפועלות בארץ. לשם כך ניתן לתרום גם "מיקרו תרומה", מ-15 שקלים בחודש, ועדיין לקבל את החזר המס, ובלבד שבסוף השנה יגיע סך התרומות לסכום המינימום שצוין. ניתן לצרף מספר תרומות לעמותות ומוסדות שונים – העיקר להגיע לסכום המינימום האמור עד סוף השנה. כך למשל:

  • שכיר שתרם 500 שקלים ייהנה מהחזר מס בגין תרומה זו בגובה של 175 שקלים, שהם 35% מגובה התרומה.
  • חברה בע"מ אשר תרמה לגוף העומד בתנאים תקבל החזר של עד 25% מסכום התרומה.

מחשבון בדיקת החזר מס מהירה לשנים 2018-23

אנו שמחים לבשר לך כי קיימים 0% סיכוי להחזר מס.
רוצה לדעת בכמה כסף מדובר? השאר פרטים ונחזור בהקדם.

    מהם התנאים לצורך קבלת ההחזר?

    על מנת לקבל החזר מס על תרומה, יש לעמוד במספר תנאים:

    • הגוף אליו תרמתם צריך להיות מוכר על ידי רשות המסים כגוף שתרומה אליו מאפשרת לקבל הטבת מס, על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.
    • יש לשמור ולהציג את הקבלה שניתנה כנגד התרומה.
    • על מנת לקבל את ההחזר, יש צורך להגיש לרשות המסים דוח שנתי ובקשה להחזר מס.

    המוסדות המוכרים להחזר מס בגין תרומות

    כדי להבטיח קבלת החזר, יש לבדוק כי הגוף אליו ניתנה התרומה אכן מאושר לקבלה, וזאת על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה. יש לוודא כי המוסד הציבורי אליו ניתנת התרומה עומד בתנאים לקבלת תרומות ובשל כך מזכה את התורמים בקבלת החזר המס. כמו כן, על התורם לוודא כי הקבלות אותן יגיש לצורך ההחזר יהיו מהגופים העומדים התנאים המפורטים בסעיף 46 האמור.

    בין היתר, נדרשות העמותות והגופים המוסדיים לפרסם דוחות שנתיים. גוף שלא עמד בתנאי זה במשך שנתיים, לא יזכה את התורם לו בהחזר המס. בכל מקרה, קבלות ממוסד שאינו מוכר, לא ישמשו את התורם לקבלת החזר מס.

    קבלת החזרי מס על תרומות

    חברת "כספית" תבצע עבורכם, שכירים ועצמאיים, את כל הדרוש על מנת שתקבלו את החזר המס במלואו, ובהקדם. תרמתם לעמותה או למוסד ציבורי? יפה עשיתם! כעת פנו אלינו בטופס למטה על מנת שנפעל כדי שהכסף המגיע לכם יגיע אליכם.

    שאלות נפוצות על החזרי מס בגין תרומות

    • יתכן. במידה ואתם תורמים מדי פעם למוסד ציבורי מוכר, שעומד בתנאים לקבלת תרומות, ומגיעים לסכום מצטבר של מינימום של 190 ₪ בשנה. שימו לב: חשוב לשמור קבלות מקוריות על כל תרומה כזו, קטנה ככל שתהיה.

    • כן. ניתן לקבל החזר עד 6 שנים אחורה. כדאי לשים לב שרף הזיכוי עבור תרומות מתעדכן מדי פעם. כך, למשל, בין 2018-2016 הסכום המינימלי לקבלת זיכוי היה 180 ₪, נמוך יותר מהרף המעודכן, כך שהסיכוי שתקבלו החזר במידה ותרמתם כסף גדול יותר.

    • כשכירים, יש להגיש טופס 116, בקשה להקלה במס. לטופס צריך לצרף קבלות תרומה מקוריות, על שם מבקש ההחזר. לעתים מקום העבודה מאפשר לקבל את הזיכוי בתוך המשכורת החודשית, תוך כדי שנת המס שבה התרחשה התרומה. במקרה כזה, צרפו תלוש שכר מהמעסיק. עצמאים יקבלו את ההחזר במסגרת טופס 1301 (הדו"ח השנתי).

    עודכן בתאריך: 18 בספטמבר 2023