השלכות מס לבעלי דרכון זר

אם אתם מתכננים להוציא בקרוב דרכון זר, מעבר לדרכון הישראלי הקיים ברשותכם, יש לכם מספר אפשרויות כדי להגשים את החלום המשותף לישראלי רבים. יחד עם זאת, לפני שאתם ממהרים להגיש בקשה לדרכון זר ורגע לפני שמתחילים את ההליך הממושך עד קבלת הדרכון, עליכם לבדוק מראש מהן השלכות המס העשויות להיות לאחר שתקבלו את הדרכון הזר.

מאמר אורח

חשוב לדעת כי אם אתם מתגוררים בישראל ואין בכוונתכם להגר ולעבור למדינה אחרת, יש לדרכון הזר לא מעט יתרונות עבורכם. באמצעות הדרכון הזר תוכלו לקבל ויזה בקלות למדינות שונות, כמו כן הדרכון הזר מאפשר לכם לגור במדינה ממנה קיבלתם אזרחות, להשקיע בנדל"ן, להקים עסקים ללא זהות ישראלית, לבקר במדינות שאין להן יחסים דיפלומטיים עם ישראל ועוד. הדרכון הזר כשלעצמו אינו כרוך בחבות במס מהמדינה ממנה מקבלים את הדרכון, למעט מי שהוציא דרכון אמריקאי. רוב המדינות המציעות אזרחות לתושבי חוץ אינן מטילות מסים אלא רק על תושבי המדינה.

דרכון זר מארצות הברית

במשך שנים ארוכות ניסו ישראלים רבים, בדרכים רבות ומקוריות, לקבל דרכון אמריקאי, כיום האטרקטיביות של דרכון מארצות הברית פחתה באופן משמעותי, בעיקר בגלל השלכות המס הנלוות לדרכון מהמדינה. כאמור, המיסוי בארצות הברית מבוסס על אזרחות ולא על בסיס תושבות כפי שנהוג ברוב המדינות ברחבי העולם, לרבות ישראל. לכן, כל ישראלי המחזיק דרכון אמריקאי כפוף לתנאים שנקבעו במערכת המיסוי בארצות הברית, ועליו להגיש דוחות מס ודיווחים נוספים לרשויות המס, כולל דוחות עדכניים על חשבונות הבנק שלו. לאזרחות האמריקאית יש השלכות מס נוספות כיוון שבעת קבלת ירושה יש להתייחס להוראות שנקבעו בנוגע למס העיזבון.

לבדוק האם קיימת אמנת מס עם המדינה הזרה

לפני שממהרים להגשים את החלום ולהתחיל בהליך הנדרש לקבלת דרכון זר, חשוב לבדוק האם יש בין ישראל למדינה הזרה אמנת מס. כדאי לדעת כי ישראל חתמה על שורת הסכמי אמנת מס עם מדינות ברחבי העולם, ביניהן רוב מדינות האיחוד האירופי.

לכן, כאשר ספרד ופורטוגל שינו את חוק האזרחות ואפשרו לצאצאי המגורשים משנת 1492 להוציא דרכון אירופאי, רבבות ישראלים מיהרו להגיש בקשות לקבלת האזרחות הזרה, מתוך מטרה לנצל את הדרכון האירופאי וליהנות מיתרונות הרבים. יחד עם זאת, מעטים בדקו מהן השלכות המס, לכן כדאי לדעת כי הוצאת דרכון פורטוגלי נחשבת למומלצת כיוון שבין ישראל לפורטוגל יש אמנת מס, וכך נמנעים מתשלומי כפל מיסים ואפשר לזכות בהטבות מס משמעותיות.

כדי לקבל דרכון זר יש לפנות לרשות ההגירה במדינת היעד, למלא טפסים שונים, לתרגם מסמכים ולהחתים נוטריון, ולרוב יש לצרף מסמכים המעידים על קשר וזיקה למדינה ולתרבותה. לכל מדינה יש כללים שונים, יש מדינות המחייבות את מגישי הבקשה לעבור מבחני ידע ושפה, למשל בספרד, בעוד מדינות אחרות מציעות הליך קל יותר.

עודכן בתאריך: 11 בדצמבר 2022