מיסוי על דמי מפתח

כאשר מדברים על מיסוי על דמי מפתח, יש צורך להבדיל בין המיסים על דמי המפתח עצמם ובין המיסים על מכירה או קנייה של הנכס עצמו. עם זאת, חובה גם להבין כי הזכות להתגורר כדייר מוגן בדמי מפתח אינה זכות במקרקעין מכיוון שהדייר לא קונה את הנכס עצמו, אלא את הזכות להתגורר בו בדמי מפתח, ולכן על דמי מפתח לא חל חוק מיסוי מקרקעין.

(מאמר אורח)

על דמי המפתח חלים מיסים אחרים:

  1. כאשר הדייר היוצא מקבל דמי מפתח מן הדייר הנכנס והנכס עצמו הוא עסק, דמי המפתח שיתקבלו יחויבו במס רווחי הון על נכסים. לעומת זאת, אם הנכס עצמו שימש למגורים בלבד, הוא יהיה פטור מתשלום מס. בכל אופן, המס הוא בגובה 12% לנכס שנרכש בשנת 49' ועוד אחוז אחד לכל שנה החל משנה זו ועד לשנת הרכישה. כמו כן, יש להוסיף אחוז נוסף לכל שנה החל משנת 2005, אך שיעור המס המקסימאלי לא יכול לעלות על 25%.
  1. דמי המפתח שיתקבלו על ידי בעל הבית (דמי המפתח מתחלקים לרוב שווה בשווה בין הדייר היוצא ובינו), יהיו חייבים במס פירותי על פי סעיף 2(6) לפקודת מס הכנסה כמו כל שכר דירה אחר. גובה המס נקבע על פי סעיף 124 לפקודת מס הכנסה ואינו יכול לעלות בכל מקרה על 35%.

קניית הנכס על ידי הדייר המוגן

לעומת דמי המפתח עצמם, כאשר אדם מוכר את הבעלות על דירה בדמי מפתח, הרי שכן חל עליה חוק מיסוי המקרקעין וחובה לשלם על המכירה מס שבח. עם זאת, קיים מקרה מיוחד ובו מי שהיה דייר מוגן, קונה את הבעלות על הנכס ולאחר מכן מוכר אותו.

במקרה כזה הרי שיש לנכות את דמי המפתח ששולמו בעת הכניסה לנכס מגובה המס אותו יש לשלם. עם זאת, מכיוון שלא כל דייר מוגן נדרש בהכרח לשלם דמי מפתח, עליו להציג לרשויות מס הכנסה אסמכתאות על תשלום דמי המפתח בפועל.

קניית נכס בדמי מפתח

ישנו עוד מצב אחד מיוחד ובו הבעלים של הנכס מוכר אותו לאדם אחר כאשר הדייר המוגן ממשיך להתגורר בנכס. במקרה כזה, הבעלים החדשים של הנכס ישלמו מס קנייה כמו בכל עסקת מקרקעין אחרת.

עם זאת, חשוב להבין כי רק במקרים נדירים ביותר ניתן לפנות דייר מוגן מן הנכס כמו למשל במקרים בהם הוא מפר תנאים בהסכם השכירות, לא משלם את דמי המפתח או גורם לנזק למבנה במתכוון. לכן, פוטנציאל הרווחים מן הנכס יהיה קטן יותר באופן משמעותי מנכסים אחרים.

קניתם נכס ולקחתם משכנתא עבורו? ייתכן שאתם זכאים להחזר מס! בדקו במחשבון שלנו את זכאותכם:

מחשבון בדיקת החזר מס מהירה לשנים 2018-23

אנו שמחים לבשר לך כי קיימים 0% סיכוי להחזר מס.
רוצה לדעת בכמה כסף מדובר? השאר פרטים ונחזור בהקדם.

    עודכן בתאריך: 20 בספטמבר 2023