מס הכנסה בגיל פרישה

לאורך השנים אנו חוסכים לקראת היציאה לגמלאות מתוך הבנה שהכספים הצבורים יעמדו לרשותנו בתור קצבה חודשית, ויאפשרו ביטחון כלכלי ואיכות חיים טובה. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי גם החסכונות הפנסיוניים חייבים במס הכנסה.

רפאל זיתוני כספית החזרי מס
מאת: רפאל זיתוני יועץ מס ומומחה למיסוי בפרישה

מיסוי על הפנסיה

ככלל, קיימת חבות מס הכנסה על פנסיה בהתאם למדרגות המס. נכון להיום, המשמעות היא שעד לסכום של כ- 6,450 שקלים קצבה, תשלמו 10 אחוז מס, כלומר כ- 645 שקלים בחודש – סכום לא מבוטל לכל הדעות.

יתר על כן, זוהי רק המדרגה הראשונה ואחריה יש נוספות. כך למשל, מעל לכ- 6,450 שקלים ועד כ- 9,240 שקלים משלמים 14 אחוז מס, עד כ- 14,840 שקלים 20 אחוז וכן הלאה, כאשר מפנסיה של 42,911 שקלים והלאה משלמים 47% מס הכנסה.

יחד עם זאת, קיימות דרכים רבות להקטנת התשלומים ואף לקבלת פטורים.

קודם כל, חשוב להבהיר כי בדומה למדרגות מס ההכנסה שמשלמים לאורך כל שנות העבודה, המיסוי הוא בהתאם למדרגות. למשל, מי שהכנסתו החודשית מפנסיה היא בגובה של 8,000 שקלים ישלם 10 אחוז מס על כל הסכום שעד כ- 6,450 שקלים, ולאחר מכן 14 אחוז רק על 2,790 השקלים הנותרים.

כמו כן, בדומה לחבות המס לכל אורך שנות העבודה גם כאן קיימות נקודות זיכוי ובראש ובראשונה על היותכם תושבי ישראל. תושבות בישראל כבר מעניקה בפני עצמה 2.25 נקודות זיכוי, ששוות נכון להיום כ- 502 שקלים. אם ניקח אדם המקבל פנסיה בסך 6,450 שקלים – אמור לשלם 645 שקלים מס הכנסה, הרי שבתור תושב ישראל יצטרך לשלם רק 143 שקלים. מלבד זאת קיימות נקודות זיכוי נוספות, למשל נשים מקבלות תוספת של חצי נקודה, מגורים באזור עדיפות לאומית, בן זוג שאינו עובד ועוד.

פטור ממס עם קיבוע זכויות

לגמלאים אשר הגיעו לגיל פרישה מגיעה הקלת מס משמעותית הבאה לידי ביטוי בקבלת פטור על הפנסיה אשר מקטינה את "ההכנסה החייבת". מדובר בהטבה העומדת נכון להיום על כ- 4,503 שקלים ואף תגדל בשנת 2025.

אם ניקח לדוגמא אדם שהפנסיה החודשית שלו עומדת על 8,000 שקלים, הרי שאם ינצל את ההטבה, "ההכנסה החייבת" שלו עשויה להיות רק כ- 3,497 שקלים. המשמעות מבחינת מס הכנסה היא שהאדם לא יגיע לחבות במס בהתחשב בנקודות הזיכוי המגיעות לו. גובה הפטור הסופי נגזר מפרמטרים רבים כגון קבלת פיצויים פטורים בגין 32 שנות עבודה שקדמו לגיל הזכאות, היוונים שבוצעו בעבר ועוד.

יחד עם זאת, ראוי לציין כי לפני שמממשים את ההטבה במסגרת קיבוע זכויות, צריך להבין את משמעותה ולבצעה רק לאחר שבוצע תכנון מס מעמיק, שכן במסגרת הליך קיבוע זכויות ניתן כאמור לנצל את סל הפטור לטובת הקצבה השוטפת, מענקי פרישה והיוונים.

בנוסף, חשוב לזכור שכדי לממש את ההטבה יש לפנות אל פקיד השומה באזור המגורים ולהגיש טופס 161 ד'. אין זו הטבה שמתקבלת אוטומטית. בכל מקרה, לפני המימוש של ההטבה כדאי להתייעץ עם המומחים של חברתנו שיעזרו לכם לבחון סוגיות כמו מרכיב הפטור לניצול על קצבה מזכה, כמה לשמור להיוון קצבה, מימוש ההטבה על מענק שנים עודפות, ועוד.

סוגיות מיסוי נוספות בגיל פרישה

ישנן עוד כמה סוגיות מיסוי שחשוב להכיר בעת יציאה לגמלאות. ראשית, חשוב לדעת כי מס הכנסה אינו חל על קצבת אזרח ותיק המתקבלת מהמוסד לביטוח לאומי.

שנית, מי שמושך את כספי התגמולים מהפנסיה שלו שלא במסגרת סל הפטור, עשוי לשלם מס בגובה 35 אחוז. מאידך, כאשר מושכים את רכיב הפיצויים ניתן לעשות זאת ברוב המקרים ללא מס. יחד עם זאת, ישנם מקרים חריגים אשר ניתן למשוך את החיסכון הפנסיוני ללא מס.

בנוסף, חשוב לבדוק האם אתם עומדים בהגדרות שונות כגון "סכום צבירה מזערי" ושל מצבים רפואיים ומשפחתיים שונים, שיאפשרו משיכה של כספים ללא מיסוי.

חשוב לציין שלציבור הגמלאים מגיעות הטבות מס ייחודיות כגון: הקלות מס על רווחים מריביות על פקדונות וחסכונות, הטבות מס מרווחים משוק ההון ועוד. חלק מהטבות איתן ניתנות באופן אוטומטי ויש להגיש בקשה מסודרת למס הכנסה.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ

כפי שניתן להבין, קיימות לא מעט סוגיות מס הכנסה בגיל פרישה, ויש לדעת כיצד לנצל אותן בצורה מיטבית המתאימה בדיוק עבורכם. לשם כך עומדים לרשותכם המומחים של חברתנו שישמחו לייעץ ולעזור.

עודכן בתאריך: 19 ביוני 2023