בדיקת היתכנות עסקית: 4 שלבים לפתיחת עסק

הדבר החשוב ביותר שצריך לעשות לפני פתיחת עסק חדש הוא בדיקת היתכנות או כדאיות עסקית. בדיקה כזאת עוזרת להעריך האם העסק או המוצר שלכם באמת נדרשים, אילו עסקים או מוצרים דומים קיימים בשוק ואיך לגבש תוכנית עסקית שתשרת בצורה המיטבית את החזון שלכם ותעזור לבסס את העסק החדש

במציאות המורכבת שבה עשרות אלפי עסקים נסגרים בכל שנה, הכניסה לזירה הזאת מצריכה לא רק כישרון, יצירתיות ועבודה קשה. כדי להצליח, נדרש גם לבצע מחקר מעמיק כדי לבחון בצורה אובייקטיבית ככל שניתן את פוטנציאל הרווח של המוצר או השירות שאתם מתכננים להציע.

כמובן שניתן ומומלץ להיעזר במומחה לייעוץ לעסקים שיידע כיצד לבצע בדיקה מקיפה ומהימנה בעבורכם. עם זאת, חשוב שגם בעל העסק או החברה יבין בדיוק מה אמורה לכלול הבדיקה.

בוחרים חכם. יועצים מומחים עם תו איכות

בדיקות רקע מעמיקות

כל המומחים באתר
בעלי השכלה והסמכה
על פי התנאים שהגדרנו

נסיון מוצלח מוכח

לכל המומחים נסיון
מעשי רלוונטי והמלצות
שאימתנו אישית

ראיון אישי

עם כל המומחים
קיימנו ראיון מקיף
והתרשמנו לטובה

בקרה שוטפת של חוות דעת

ענת שלנו לא מפסיקה
לתשאל לקוחות ולוודא.
(גם איתכם היא תדבר)

דוד בן עזרא
יועץ פיננסי, כלכלן, מומחה בקבלת החלטות פיננסיות
מנכ”ל ובעלים של חברת DBE יועצים פיננסים, כלכלן, מנהל כספים, יועץ עסקי, מומחה בגיוסי אשראי, קבלת החלטות פיננסיות ויעוץ השקעות. מלווה עסקים בפיתוח ומיקסום עסקי.
אופירה קוזניץ ייעוץ אונליין
רו״ח ויועצת פיננסית
רואת חשבון מוסמכת. עוסקת בתחום שנים רבות. מתמחה בליווי לעסקים, שרותי ביקורת, הנהלת חשבונות ושכר, ייעוץ לפורשים לפנסיה.
יואל קופלנד
יועץ לכלכלת המשפחה ולעסקים
יועץ פיננסי בעל ותק של מעל 15 שנה וניסיון רב בסיוע למאות משפחות ועסקים בתחום הפיננסי ובהתנהלות כלכלית נכונה. מחבר הספר 'פלוס' בהוצאת ספרי ניב.
נתי אהרונוביץ ייעוץ פיננסי אונליין
נינג׳ה פיננסית
כלכלן מנוסה ומשופשף, מנהל קבוצת "נינג'ה פיננסית" ומלווה משפחות, יזמים ובעלי עסקים - כל מי שרוצים לשפר את ההתנהלות הכלכלית ולהבין איך להפיק את המקסימום מהכסף שלהם.
ייעוץ לפתיחת עסק עם יועצים מומחים - לחצו כאן >

אין דרך אחת נכונה לבצע בדיקת היתכנות עסקית, אך מומלץ שתכלול את השלבים הבאים:

1. אפיון קהל היעד והשוק

כשאתם מציעים מוצר או שירות, בין אם הוא חדש או קיים בשוק, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לאפיין בצורה מדויקת ככל שניתן את קהל היעד. חלק מהיזמים נוטים לחשוב שההצעה שלהם מתאימה לכולם ו"יורים לכל הכיוונים", בתקווה שלפחות אחד מהניסיונות יתפוס.

הנתונים מראים כי נכון יותר להתמקד בקהל מצומצם ככל שניתן – ואם אפשר, אפילו לתאר דמות אחת או כמה דמויות, שההצעה מתאימה להן יותר מכל. לאחר שמאפיינים בצורה מדויקת את קהל היעד, כדאי לבחון עד כמה ההצעה באמת נדרשת לו. האם היא עונה על צורך מוכר ומשמעותי? האם היא לא דומה להצעות אחרות שקיימות? ואם כן, איזה ערך מוסף וייחודי היא מספקת?

2. בחינת המתחרים הישירים והעקיפים

יזמים רבים שואפים להתברג לנישה חדשה שאיש לא עוסק בה, אבל המציאות, כידוע, לא כזאת פשוטה. עבודה מול מתחרים היא חלק בלתי נפרד מהפעילות של כל גוף עסקי. אם מדובר בעסק פיזי, חשוב לבחון את עבודת המתחרים באזור. אם לא קיימים מתחרים ישירים – כדאי לשאול למה ומה גורם ליזמים להימנע מלעבוד דווקא שם.

אם מדובר בעסק וירטואלי, כדאי לבחון את הנעשה בתחום בארץ ובעולם – לא רק כדי להבין איך לגבש הצעה ייחודית, אלא גם כדי לקבל השראה ממי שכבר מצליחים לעשות זאת. בנוסף, חשוב לזכור שלא רק המתחרים הישירים יכולים לאיים עליכם. מתכנן פיננסי טוב יידע גם להסתכל קדימה ולבחון האם צפויים איומים חדשים שעלולים להקשות עליכם בהמשך.

3. ניתוח הנתונים וגיבוש מסקנות

היתכנות וכדאיות עסקיתהנתונים הרבים שנאספים בבדיקת כדאיות עסקית לא נועדו רק כדי להחליט אם נכון או לא נכון להיכנס למיזם החדש. הבדיקה בהחלט יכולה לעודד אתכם לצאת לדרך – וגם לבצע שינויים והתאמות שיוכלו להזרים המון רוח למפרשים ולעטוף את ההחלטות שלכם בביטחון רב יותר.

ככל שתזהו יותר אתגרים, סיכונים ואיומים בבדיקת ההיתכנות העסקית, כך תדעו איך "לתקוף" אותם בצורה מושכלת. חשוב שלא להתייחס לבדיקה רק כדרך "לסמן וי", אלא לנתח את הממצאים לעומק, עדיף בעזרת גורם מוסמך, ועל בסיסם לייצר תוכנית עבודה להמשך.

אם לדוגמה אתם רוצים להקים חנות לבגדי יד שנייה, אך לא בטוחים ברווחיות של העסק הפיזי, אולי כדאי גם לפתוח מראש אתר סחר או אפילו לפתח אפליקציה. אם אתם מזהים שגורם אחר כבר עשה זאת, כדאי לחשוב מה אתם יכולים וצריכים לעשות אחרת כדי בכל זאת לבלוט בתחום הזה.

4. בניית אסטרטגיה המבוססת על בדיקת היתכנות עסקית

אחרי כל הבדיקות, הניתוחים והמסקנות, יכול להיות שתרגישו מספיק בשלים כדי להסתער בכל הכוח על החלום הגדול שלכם. רגע לפני שעושים זאת, כדאי לזכור שיש עוד שלב חיוני שמומלץ לבצע – בניית אסטרטגיה עסקית.

למעשה, השלב הזה דורש בעצמו תוכנית מקיפה ומקצועית שכדאי להכיר. גם כאן, תוכלו לבנות את האסטרטגיה בעצמכם, אך עדיף לעשות זאת בליווי של מומחה שיוכל לצעוד איתכם יד ביד עד למימוש החזון שלכם.

לבחירת מומחה לייעוץ לפתיחת עסק וייעוץ פיננסי לעסקים, לחצו כאן >

עודכן בתאריך: 30 במאי 2023

דילוג לתוכן