מחשבון נקודות זיכוי

נקודות זיכוי הן הטבה שמקבל כל תושב ישראל, שמסייעת בהפחתה של שיעור מס הכנסה, בהתאם לקריטריונים קבועים וידועים מראש. כל נקודת זיכוי שמגיעה לכם, תפחית את תשלום המס שתצטרכו לשלם.

אופירה קוזניץ ייעוץ אונליין

אופירה קוזניץ

רו״ח ויועצת פיננסית

ערכה של נקודת זיכוי בשנת המס 2024 עומד על ₪242, שהם ₪2,904 בחישוב שנתי. כל עובד תושב ישראל זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי, כך שאתם מתחילים את החודש עם זיכוי ממס בגובה של כ-₪544.50, ו-₪6,534 בשיעור שנתי. אישה תהיה זכאית ל-2.75 נקודות זיכוי.

אז כמה נקודות זיכוי מגיעות לכם? חישוב קצר ותגלו:

מין
האם את/ה בין הגילאים 16-18?
בני זוג נשואים, שאחד מהם ללא הכנסה מסיבה המוכרת בחוק
נשוי בשנית, ומשלם מזונות לבן/בת הזוג לשעבר
הורה החי בנפרד, וילד או פעוט בחזקתו
הורה החי בנפרד, ומפרנס את ילדיו שאינם בחזקתו
הורה יחיד

נקודות זיכוי בגין ילדים שבחזקת ההורה:
ילדים עד גיל שנה
ילדים מעל גיל שנה
ילדים מעל גיל שנתיים
ילדים מעל גיל שלוש
ילדים מעל גיל ארבע
ילדים מעל גיל חמש
ילדים בגילאי 6-12
ילדים בגילאי 13-17
ילדים בוגרים (בני 18 בשנה זו)
הורה לילד הסובל ממוגבלות (כמפורט בחוק)

כאמור, לכל תושב ישראל מגיעות באופן אוטומטי 2.25 נקודות זיכוי. מלבד זאת קיימות אוכלוסיות שונות שזכאיות לחישוב נקודות זכות נוספות. בין היתר הורים לילדים, מי שהסטטוס המשפחתי שלו השתנה, מי שסיים לימודים מקצועיים או אקדמאיים, מי שסיים שירות צבאי, בעלי מוגבלויות וגם עולים חדשים ועובדים זרים.

נקודות הזיכוי מצטברות יחדיו בכל שנה מחדש.

המחשבון גילה שמגיע לכם זיכוי? איך מקבלים את ההפחתה בתשלום המס

עבור שכירים – נקודות הזיכוי מתקבלות בהתאם לדיווח של המעסיק על גבי טופס 101, אותו העובד נדרש למסור כל שנה מחדש.

עצמאים – מקבלים את ההפחתה במס על סמך מספר נקודות הזיכוי שמגיעות להם בהתאם לדו"ח השנתי (שגם הוא מוגש בכל שנה מחדש). כמו כן, במקרים מסוימים יהיה צורך לצרף מסמכים נוספים. לדוגמה, מי שלמד לתואר ראשון יספק אישור מהאוניברסיטה על סיום התואר.

במידה ולא דווחו נקודות זיכוי משנים קודמות עבור אותה השנה, ניתן לקבל החזרי מס שלא נוצלו עד 6 שנים אחורה באופן רטרואקטיבי.

לפיכך לא ניתן להעביר נקודות זיכוי משנה לשנה גם אם מספר נקודות הזכות יורדות בשנת המס הבאה (לדוגמה, עולה חודש שתקופת הזכאות שלו הסתיימה). עם זאת, במקרים מסוימים כמו של מי שעבר תקופת התמחות לאחר תואר ניתן לבחור מתי להתחיל לנצל את נקודות הזיכוי.

לא בטוחים כמה נקודות זיכוי מגיעות לכם? התייעצו עם רואה חשבון

אחרי שבדקתם בסימולטור נקודות זיכוי, תוכלו לקבל הערכה כמה נקודות מגיעות לכם. חשוב להדגיש שהסימולטור מיועד לצרכי הערכה בלבד ואין להסתמך על הערכה זו כקביעה סופית.

על מנת להימנע מאי נעימות מול רשות המיסים ומצבים של יצירת חוב, כדאי להתייעץ עם רואה חשבון בעת שינוי סטטוס כלשהו או שינוי בעבודה, במיוחד אם אתם עובדים שכירים.

רואה החשבון יבדוק את מספר נקודות הזיכוי המגיעות לכם על מנת שתוכלו לדווח באופן מדויק ולהימנע ממצבים בהם ייוצר חוב למס הכנסה על כל המשתמע מכך.

אולי יעניין אותך גם:

אופירה קוזניץ ייעוץ אונליין
רו״ח ויועצת פיננסית
רואת חשבון מוסמכת. עוסקת בתחום שנים רבות. מתמחה בליווי לעסקים, שרותי ביקורת, הנהלת חשבונות ושכר, ייעוץ לפורשים לפנסיה.

עודכן בתאריך: 20 במרץ 2024

דילוג לתוכן