נדל״ן או שוק ההון – איפה כדאי להשקיע את הכסף?

כשמדברים על השקעות, הדבר הראשון והחשוב ביותר שכדאי להפנים הוא שאין נוסחה מנצחת אחת שמתאימה לכולם. גם המדריך הזה, גובש מתוך ניסיון אישי והגישה שהצליחה להועיל לי באופן אישי וגם ללקוחות שאני מלווה. אם אתם רוצים להכניס מידה רבה יותר של ביטחון ויציבות להתנהלות הפיננסית שלכם, אלו כמה עצות שיכולות להניב לכם רווחים גדולים בטווח הארוך – תוך סיכון מינימלי.

מאת: ד״ר שרון גרעין-טל, ייעוץ פיננסי מתקדם ליחידים, זוגות ומשפחות

בעולם ההשקעות, אנחנו נחשפים להרבה סיפורים של אנשים שהתחילו בלי כלום, נפלו וקמו, חוו משברים עמוקים ולבסוף "עשו את המכה" והתעשרו בגדול. אפשר בהחלט להבין מדוע "סיפורי סינדרלה" כאלו זוכים לכל כך הרבה תשומת לב. אלו סיפורים שנוגעים בדיוק בחלום הנפוץ והמובן להתעשר בגדול וכמה שיותר מהר. הגישה שלי בנושא היא קצת אחרת ומבוססת לפני הכול על עקביות שלאט ובהדרגה עוזרת להגיע ליעדים שהצבנו.

לפני שאספר לכם איך אני ממליצה לעשות זאת, אני רוצה שתכירו אותי קצת יותר. אצלי בבית תמיד דיברו על כסף – וזה גם מה שהוביל אותי להשלים תואר ראשון בהנדסה ודוקטורט במימון ופיננסים. לכל אורך הדרך תמיד אהבתי לחקור, לקרוא וגם להרצות ולהדריך בנושא – וכמובן שאני גם משקיעה בעצמי בצורה סולידית, מגיל צעיר.

"עקביות" ו"סולידיות" הן מילים שלא מייצרות אצלנו ריגוש מיוחד, בטח כשמשווים אותן להבטחות מלאות פאתוס על הימורים גדולים שאמורים להפוך אתכם לעשירים תוך זמן קצר. ובכל זאת, אם אתם מעדיפים לשמור על יציבות ושקט בהתנהלות הכלכלית שלכם, הנה כמה טיפים שעשויים להוביל לרווח בטווח הארוך, עם מינימום סיכון:

יש לי 200 אלף שקלים פנויים להשקעה – מה כדאי לעשות?

בשלב הראשון, חשוב להיערך לעתיד הקרוב ולמצבי חירום.

כולנו יודעים שלא תמיד קל לצפות הוצאות גדולות שנידרש אליהן בעתיד – אך בהחלט אפשר וכדאי להקצות חלק מסוים מהכסף הפנוי שלכם לאירועים כאלו, לפני שמשקיעים בערוצים אחרים. לכן, כדאי להבין כמה כסף אתם צריכים עכשיו ובעתיד הקרוב, ולשים את הכסף במכשיר השקעה סולידי ממש, למשל בפיקדון בבנק (פק"מ) שיאפשר משיכה מהירה במקרה של אירועים פיננסים משמעותיים כמו החלפת רכב, רכישת מוצרי חשמל, הרחבת המשפחה, או אירוע משפחתי גדול.

בנוסף, כדי שנוכל להיות רגועים ולהתנהל כמו שצריך – גם אם חלילה תאבדו פתאום את מקור ההכנסה החודשית שלכם, ובטח לפני שמתחילים להשקיע, כדאי גם להקצות חלק מהכסף (סדר גודל של כ-3 חודשי הוצאות) לקרן חירום. גם את הסכום הזה מומלץ לשמור במכשיר פיננסי סולידי כמו פיקדון קצר מועד (פק"ם) בבנק, גם אם לא מקבלים עליו תשואה גבוהה במיוחד.

אחרי שעושים את זה, ניתן לבחון אפיקי השקעה שונים לכסף הפנוי שנשאר לכם:

השקעה בשוק ההון

בשוק ההון תוכלו להשקיע בכמה דרכים מרכזיות:

השקעה עצמאית פסיבית הדורשת לימוד מקדים מועט – קניית קרנות סל/מחקות (קרנות שעוקבות אחרי מדדים מובילים) היא פעולה פשוטה וזולה שתאפשר לכם להשקיע ללא תהליך למידה ארוך ומשמעותי. באסטרטגיה זו הולכים עם השוק ולא מנסים לנצח אותו. אם משקיעים לאורך זמן ובתיק מפוזר, ההיסטוריה מראה שאסטרטגיה זו יודעת להציע תשואה שנתית ממוצעת של כ-7 אחוזים.

השקעה באמצעות מכשיר פיננסי של חברה מנהלת – כמו קופת גמל להשקעה, יכולה להיות אפיק מצוין למי שאין להם זמן או רצון ללמוד להשקיע בעצמם או למי שרוצים למנף את הכסף בהמשך הדרך. החיסרון המרכזי של השקעה בקופת גמל הוא תקרת ההשקעה, אך אם עוברים את התקרה הזאת, ניתן להשקיע גם באמצעות פוליסת חיסכון. כמובן שלפני שמשקיעים, חשוב לעשות השוואה בין בתי ההשקעות השונים – בייחוד בהיבט של דמי הניהול, הביצועים של הגופים השונים לאורך השנים, איכות השירות ועוד. בנוסף חשוב לבחור את מסלול ההשקעה המתאים ליעדי ההשקעה שלכם.

אסטרטגיות השקעה מורכבות – בהשקעות ערך, כמו גם באסטרטגיות השקעה מתקדמות מוכרות נוספות, נדרש תהליך מקדים ומעמיק של למידה כדי לוודא שאתם מתנהלים בצורה מושכלת. השקעה בצורה הזאת עשויה להגדיל כמובן את הרווחים, אך גם את הסיכון, בטח אם לא מבינים איך לעשות זאת כמו שצריך.

בכל מקרה, לכל השקעה בשוק ההון כדאי להיכנס ב"פעימות" קטנות ולא לשים את כל הכסף באותו הזמן. אם יש לכם 200 אלף שקלים להשקעה – אפשר להחליט לדוגמה שמשקיעים 20 אלף בכל חודש, במשך 10 חודשים.

השקעה בנדל"ן בישראל: האם כדאי?

פיתוח אסטרגיה עסקית200 אלף שקלים יכולים להוות הון עצמי לדירה, אם מדובר בדירה יחידה. במצב כזה, תוכלו לבקש מהבנק משכנתא של 600 אלף שקלים ולקנות דירה ב-800 אלף שקלים. בתהליך הזה חשוב לזכור לקחת בחשבון את עלויות העסקה הכוללת, שיכולות להסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים.

אם זו אכן תהיה הדירה היחידה שלכם, בהחלטה הזאת גלומים יתרונות רבים בהיבט של המיסוי – בין היתר בהטבות על מס רכישה, מס שבח והכנסה משכר דירה.

אם זו לא הדירה היחידה שלכם, תוכלו לקבל משכנתה של 200 אלף שקלים על הסכום ההתחלתי הזה, מה שיביא אתכם לסכום של 400 אלף שקלים בסך הכול. וכפי שכולנו יודעים, כיום זהו מחיר נמוך מדי לרוב הדירות שניתן (וכדאי) לרכוש בישראל.

אפיקים נוספים

בעבור רוב האנשים, השקעה בשוק ההון ובנדל"ן מהווה נקודת פתיחה טובה להתנהלות בעולם ההשקעות, אך אם כבר יש לכם תיק שכולל את שני המרכיבים האלו ואתם רוצים לתבל אותו יותר – אפשר גם לבחון אפשרויות השקעה אחרות כמו קריפטו, נדל"ן בחו"ל, קרנות ריט, הלוואות חברתיות וכן השקעות אלטרנטיביות נוספות.

ואם אתם מחפשים פתרונות מתקדמים אפילו יותר, תוכלו לבחון (בזהירות!) אפשרות למנף את הכסף וליהנות מתשואות פוטנציאליות גבוהות יותר – כלומר להשקיע את הכסף דרך מכשיר פיננסי בחברה מנהלת, לקחת הלוואה כנגדו ואת הסכום שתקבלו מההלוואה אפשר להשקיע באפיקים שכבר סקרנו כאן, כמו נדל"ן או השקעות אלטרנטיביות שונות. לתפיסתי, הלוואות ממונפות נכון יותר להשקיע בערוצים האלו ולא בשוק ההון, בגלל הסיכון הרב שגלום בהחלטה כזאת.

ולסיום, חשוב לחזור ולהדגיש שבתחום ההשקעות – זה מצוין לקרוא המלצות, לבדוק אפשרויות שונות ולקבל מידע ממקורות מגוונים – אך בסופו של דבר ההחלטות הן אישיות מאוד ומבוססות על גורמים אינדיבידואליים כמו הצרכים, אורח החיים וגם האופי הייחודי שלכם.

כדי לוודא שאתם בכיוון הנכון, כדאי להיעזר בייעוץ מדויק שבו קודם כל מאפיינים את הצרכים והמטרות שלכם ורק לאחר מכן מגבשים את האסטרטגיה המדויקת ביותר בשבילכם.

אולי יעניין אותך גם:

עודכן בתאריך: 5 במרץ 2024

דילוג לתוכן