המדריך לתכנון מס: איך להפחית מיסים ולהגדיל רווחים?

כבעלי עסקים אתם כמובן שואפים לעשות הכל כדי להשאיר כמה שיותר מהכסף שלכם אצלכם ולנהל את המיסים שלכם כמו שצריך: לדעת את העקרונות הבסיסיים שיאפשרו לשלם פחות לרשויות – בלי לעבור על החוק כמובן. הידע הזה יעזור לכם לא רק לוודא שאתם משאירים יותר כסף בכיס, אלא גם לבחון את טיב השירות שאתם מקבלים מרואה החשבון ולוודא שאתם לא עושים טעויות שעלולות לעלות ביוקר בהמשך.

במדריך הזה נלמד איך לשלם פחות ולהגדיל את הרווח הנקי, תוך התמקדות בשלושת ההיבטים החשובים ביותר של ניהול פיננסי:

1. הכנסות: כמה אתם באמת מכניסים ואיך לנתב את הכסף שלכם?

לכאורה, חישוב ההכנסות בעסק הוא נתון שקל מאוד לעבוד איתו. בפועל, בעלי עסקים רבים לא יודעים בדיוק כמה הם מכניסים ומשלמים לרשויות – וזה נושא שחשוב לבחון באופן קבוע כדי להבין כיצד למקסם רווחים.

לדוגמה, אם יש לכם עסק מורשה, תוכלו לפתוח חברה בע"מ בנוסף לעסק כדי לסווג את ההכנסות בצורה שתפחית את תשלום המיסים. במחזורי הכנסות גדולים, ניתן גם לשקול לווסת חלק מהכסף לחברה בחו"ל, או אפילו לפתוח חברת החזקות שתנהל את הישויות האחרות שלכם.

באופן כללי, אם יש לכם עסק או חברה שנחשבים רווחיים מאוד בשלב הזה, כדאי לשאוף שהכנסות שגבוהות מ-20 אלף נטו בחודש ייצברו בחברה. כך ניתן לצמצם משמעותית את תשלום המיסים וגם לנהל את כל הפעילות העסקית מתוך החברה בקלות.

מראיונות שקיימתי עם עשרות רואי חשבון ובעלי עסקים, הבנתי שמהלכים כאלו, ועוד רבים אחרים, יכולים להוביל להגדלה משמעותית של הרווח הנקי. חלק מרואי החשבון מאמינים כי צבירת רווחים בחברה אינה מספקת חיסכון, אלא דחייה של תשלום המיסים, אך במקרים רבים, בעיקר בחברות רווחיות מאוד, הרווחים האלו יכולים לעבור בירושה לילדים ואף לנכדים – דבר שבעיני, באופן אישי, הופך את דחיית המס לפחות משמעותית.

קראו גם: איך ידע ויצירתיות בתכנון מס יכולים לחסוך אלפי שקלים בשנה? >>

2. הוצאות: מה בדיוק הופך הוצאה למוכרת?

ייעוץ פיננסי לעסקיםהדעה הרווחת בקרב בעלי עסקים וחברות היא שיש הוצאות שמותר לרשום כמוכרות וכאלו שאסור. בפועל, משיחות שקיימתי עם עשרות רואי חשבון התרשמתי שברוב המקרים – זה לא מצב של שחור או לבן – כלומר, רוב ההוצאות הן בתחום האפור ויש לגביהן המון מקום לפרשנות אישית.

אם לדוגמה מעצב שיער קונה מוצרי טיפוח לשיער – ברור לכולם שזו הוצאה מוכרת, אבל מה אם מדובר לדוגמה באיש שיווק שטס לחופשה שכוללת גם פגישות עבודה? במקרה כזה, חלק מרואי החשבון ירשמו את זה כהוצאה מוכרת ואחרים יגידו שאי אפשר. בפועל, בעזרת תכנון נכון, ניתן לחזק את הטענה שמדובר בהוצאה שנועדה לקדם את העסק.

כדי לעשות זאת, כדאי להתייעץ עם רואה החשבון לפני הטיסה, להגיד שאתם שוקלים לטוס למטרות עסקיות ולשאול אילו מסמכים, עדויות ונתונים יכולים לתמוך בכך. רואה החשבון, חשוב להבין, מחויב לפעול על פי כללים מוגדרים והוא (וגם אתם) בסופו של דבר יצטרך לספק הסברים, אם רשויות המס יחליטו לפתוח את התיק ולבחון את ההוצאות. לכן, חשוב ליישר קו ולוודא ששניכם מבינים איך תוכלו לתמוך בטענה הזאת בהמשך.

בהקשר הזה, אפשר להציג התכתבויות עם גורמים שקבעתם איתם פגישות עבודה, להוכיח שנרשמתם לכנס או ועידה או אפילו לשמור פרופילים עסקיים של אנשי מקצוע שאתם עושים איתם עסקים. זה נכון לא רק לטיסות כמובן, אלא גם לשהייה בבתי מלון בישראל. בצורה דומה ניתן, בתנאים מסוימים, לספק הוכחות שגם הוצאות אחרות משמשות לפיתוח העסקי שלכם, לרבות שכר דירה פרטי, העסקת בני זוג וכל הוצאה אחרת שאפשר, עם פרשנות נכונה ומסמכים מתאימים, להוכיח קשר בינה לבין קידום המטרות העסקיות שלכם.

חשוב להדגיש כי בנושא הזה יש מגוון דעות – ולרואי חשבון שונים יהיו כמובן עמדות שונות משלהם. בסופו של דבר, חלק קטן מהתיקים נפתחים בכל שנה ובמקרים שבהם הוצאה מסוימת מוטלת בספק, פקיד השומה יבצע בירור מול בעל העסק ורואה החשבון. במהלך הבירור, אם לא מצליחים להוכיח קשר בין הוצאה ספציפית לבין קידום העסק, הדבר יכול להסתכם בקנס כספי, אך לא ייחשב כעבירה פלילית אם התיעוד התבצע כמו שצריך.

בכל מקרה, חשוב לגלות אחריות ולעבור בעצמכם על כל ההוצאות לאורך השנה כדי לוודא שהן מתועדות כראוי וכמובן כדאי לשמור מסמכים מכל סוג שמעידים על קשר בין ההוצאות לקידום העסק.

חשוב להתייעץ גם עם יועצים חיצוניים ועם בעלי עסקים אחרים. מניסיון אישי, שיחות על הנושא תמיד עוזרות לגלות הוצאות מוכרות שלא בהכרח חשבנו עליהן, וכל הוצאה שחוסכת בתשלום המיסים יכולה להתבטא בחיסכון מצטבר ומשמעותי בטווח הארוך

3. רווחים: איך להשתמש בחיסכון כדי להגדיל את הרווח הנקי?

לעצמאים יש יתרון גדול בהיבט של הפחתת המס על רווחים, אם מנתבים את הכסף לחיסכון בצורה מושכלת. כבעלי עסקים, ניתן לחסוך עד 50 אלף שקלים בשנה בתשלום למס הכנסה, ביטוח לאומי ומס רווחי הון, באמצעות הפרשת הרווחים לקרנות השתלמות, לפנסיה ולאפיקים נוספים שגם יאפשרו להמשיך להרוויח בתקופות שבהן הפעילות העסקית חלשה יותר. במחשבון שבקישור הזה תוכלו לחשב את סכום ההפקדה השנתי שיזכה אתכם בהטבות מס.

אם לדוגמה בעל עסק בן 30, מפקיד בכל שנה 50 אלף שקלים לאפיקי החיסכון השונים, בחישוב פשוט, הוא יעביר בארבע שנים 200 אלף שקלים לחיסכון. בגיל 34, הוא עשוי להרוויח כ-66,700 ש״ח, בתנאי שלא יהיו הפתעות משמעותיות בשוק ההון העולמי, ושווי הפטור ממס יעמוד על יותר מ-16 אלף שקלים בשנים האלו. על פי התחזית הזאת, עד גיל חמישים הוא כבר ירוויח יותר מ-800 אלף שקלים מההשקעה הזאת והחיסכון במיסים יעמוד על יותר מ-200 אלף שקלים. בגיל 70, החיסכון צפוי לעמוד על יותר מ-4 מיליון שקלים, עם פטור ממס בשווי 1.2 מיליון שקלים.

כמובן שזו רק הערכה תיאורטית לדוגמה ולאף אחד אין באמת דרך לדעת איך בדיוק ייראה העתיד הכלכלי שלנו, אך היכרות עם הפוטנציאל של הכלים האלו, כמו גם עם המצב האמיתי של ההכנסות וההוצאות שלנו – בהחלט תעזור להגביר את השליטה על ההתנהלות הפיננסית ולשפר את הסיכויים שנשלם פחות מס, נהנה יותר מהכסף שהשגנו בעמל רב וגם נוריש יותר ממנו לדורות הבאים במשפחה.

נתי אהרונוביץ ייעוץ פיננסי אונליין
נינג׳ה פיננסית
כלכלן מנוסה ומשופשף, מנהל קבוצת "נינג'ה פיננסית" ומלווה משפחות, יזמים ובעלי עסקים - כל מי שרוצים לשפר את ההתנהלות הכלכלית ולהבין איך להפיק את המקסימום מהכסף שלהם.

עודכן בתאריך: 5 בינואר 2023

דילוג לתוכן