קרן כספית שקלית

סיכום למי שאין לו זמן: קרן כספית שקלית היא תחליף מעולה למזומן, זה לא כזה משנה איזו קונים. אבל איך משקיעים בקרן כספית ואיך עושים השוואת קרנות כספיות? בשביל זה תצטרכו לקרוא הכל.

מה זה בכלל קרן כספית שקלית?

זאת קרן שמחזיקה בתוכה דברים שהם מאוד דומים למזומן, משלמים ריבית, ומאוד לא תנודתיים. בנוסף, הם גם לא בסיכון לפשיטות רגל ועוד דברים רעים ומגעילים שגורמים להפסדים.

השאיפה של הקרן הכספית היא מצד אחת לאפשר נזילות יומית, ומצד שני לקבל את הריבית הגבוהה ביותר שאפשר בלי סיכון. בתחושת הבטן שלי, הקרן אמורה לתת את ריבית בנק ישראל באופן יומי, מינוס עלויות חיכוך. זה כמובן נכון רק בתיאוריה של שיעורי כלכלה, אבל הבנתם את הרעיון.

למה זה טוב? ולמי כדאי להשקיע בקרן כספית שקלית?

נגיד יש לכם מזומן בעו"ש, מה תעשו בו? תצאו לקנות שווארמה? לא טוב, משמין. אולי תטוסו עם המשפחה לקופנגן? לא תזמון נכון. פיקדון בנקאי? יכול להיות מעולה, בדקתם, באתר שואלים לכמה זמן אתם רוצים לסגור את הכסף. אם בחרתם לשנה, זה לא הפוסט הנכון בשבילכם. פה אנחנו רוצים שהכסף יהיה פחות או יותר נזיל. מה נשאר? פיקדון חודשי (ומטה), או קרן כספית.

מה יותר מומלץ: פיקדון בבנק לעומת קרן כספית

נגיד שאתם לא רוצים לסגור את הכסף לשנה, ונגיד שבדקתם את הפיקדון החודשי בבנק. הפריים הוא ריבית בנק ישראל פלוס 1.5%, ואמרנו כבר קודם שקרן כספית (לדעתי) שואפת להשיג את ריבית בנק ישראל פחות עלות חיכוך.

אז אם הצלחתם לקבל פיקדון בפריים פחות 1.75% אפשר לשקול פיקדון. נקודה ששווה לזכור היא שקרן כספית ממוסה ריאלית, ופיקדון נומינלית, כלומר בפיקדון תמיד תקבלו בסוף 85% כפול הריבית. בקרן כספית תקבלו 75% כפול הריבית, מנוכה באינפלציה. האינפלציה היום הרבה יותר גבוהה מהריבית ולכן יוצא שהקרן הכספית לא משלמת מס בפועל.

בבנק, שניהם גם ללא עמלות, ושניהם ממש פשוטים לביצוע, אז כלל ההחלטה שאני משתמש בו הוא כזה:

  • האם יש לכם כוח לברר מול הבנק כמה הריבית שהם מציעים על פקדונות חודשיים?
  • אם כן, תבדקו כמה ריבית בנק ישראל. האם ההצעה קרובה לריבית בנק ישראל? אם כן, יכולים פיקדון.
  • אם עניתם לא על אחת מהשאלות הקודמות, תקנו קרן כספית.
  • אמריקאים? תקנו פיקדון.

אבל איזה קרן כספית? ובכלל איך לבחור?

אה, זאת שאלת השאלות לא ככה?

לא. זאת שאלה סופר לא מעניינת, ננצל את הפוסט הזה כדי להסביר למה, על ידי מעבר על כל הפרמטרים של בחירת קרן נכונה. אבל קודם – נראה איך עושים את זה.

 

ומה עם קרן כספית דולרית? כתבתי על זה כאן >>

השוואת קרנות כספיות בצורה נכונה: אלו הפרמטרים שצריך להסתכל עליהם

תשואה

בגלל שקרן כספית היא קרן מנוהלת, יש בה בני אדם שמקבלים החלטות, צריך לבדוק את התשואה שהקרן משיגה. אני אוהב להשתמש באתר הזה. תוכלו לסמן שם רשימת קרנות כספיות ולתת להן להילחם אחת בשניה. אני בוחר רק את הקרנות שנקראות "כספית שקלית", כי אני לא רוצה לברר מהן הקרנות האחרות.

צירפתי כאן דוגמה לגרף של חצי שנה, אפשר לראות שם שיש קרנות שמשיגות יותר מאחרות. אני אישית מתמקד בלראות שכולן עושות בערך אותו דבר. גם אם קרן מסויימת נתנה ביצועים טובים יותר מקרן אחרת, אני לא מאמין שזה מבטיח שהיא תמשיך ככה.

השוואת קרן כספית שקלית

אם היה מדובר על סכום גדול לזמן ארוך, הייתי טורח לעשות מחקר, או פשוט משיג פיקדון טוב. כיוון שבקרן כספית לא שמים סכומים גדולים להרבה זמן אני זורם עם הטבלה כמו שהיא.

דמי ניהול של הקרן

בדרך כלל דמי ניהול הם big deal. דמי הניהול של הקרן (פלוס דמי הנאמנות וכיו"ב) הם אחוז מסויים מהכסף שהשקעתם, שגובים אותו בכל שנה מחדש. אם אתם משקיעים ל-20 שנה, ולוקחים לכם חצי אחוז בדמי ניהול לשנה, כעבור עשרים שנה, תגלו ששילמתם 10% (קירוב אצבע כזה) מהסכום שהיה יכול להיות לכם. כלומר אם יכלו להיות לכם 100K, תמצאו שם רק 90K. לא נעים.

בקרנות כספיות המצב יותר פשוט. גם דמי הניהול עדינים מאוד, כמעט תמיד פחות מרבע אחוז לשנה. גם פה, יש קרנות שלוקחות טיפה פחות וקרנות שלוקחות טיפה יותר, אני אישית טיפוס שקונה תמיד את הקרן הכי זולה, פה לא כזה מפריע לי.

לקנות בבנק או בבית השקעות?

קטע מוזר מאוד, אם קונים את הקרנות האלו בבנקים, זה בחינם. סופר לא מתאים לבנקים להתנהג ככה, אני מנחש שהם קיבלו הנחיה מהמפקח על הבנקים בנושא.

מצד שני, אם קונים את הקרן בברוקר ("בית השקעות") אז זה עולה בערך 15 שקלים, מחיר פיקס. בטח לא דרמה, מצד שני לא הייתי קונה כל חודש בסכום קטן.

אז איזה קרן כספית לקנות?

אם החלטתם לקנות קרן כספית, זה לא כזה משנה איזה קרן תבחרו. נתתי דוגמאות בתמונה, כולן טובות. רוצים את המנצחת בתשואות? הראל (5119409). רוצים את המנצחת בדמי ניהול? איילון (5117700).

מה כן חשוב? אם אתם מגלים שהתשואה או דמי הניהול קריטיים לכם, זה אומר שהשקעתם שם יותר מדי כסף. וזה כבר בעיה, תמצאו פיתרון אחר.

כמה שאלות נפוצות ששואלים אותי

  • יש משהו שחשוב שתדעו – אם אתם מנסים לקנות קרן, ולא מצליחים, יש מצב שהיא נסגרה.

    למשל, הקרן הכספית של איילון (הזולה) נסגרה, ואפשר לקנות רק מה שמישהו אחר מוכר באותו יום. אז אם ניסיתם לקנות 10K וקנה לכם רק 2K – זאת הסיבה.

    מה עוד אתם צריכים לדעת? שזה אף פעם לא דרמה. ההבדל בין הקרן הכספית הכי הכי טובה, להכי הכי גרועה, הוא קטן. ולא רק זה, גם בעוד מליון שנה, אף אחד לא יידע מה הקרן הכי טובה ומה הקרן הכי גרועה.

  • כדאי לשים לב שבבנקים אין עמלות, בפינטקים כמו FAIR אין עמלות, בברוקרים יש ככה ויש ככה.

    משהו חיובי? בבנק אפשר לקנות בהוראת קבע.

  • כן, הבנת נכון, הריבית על הסכום בקרן היא ריבית דריבית. הסיכונים הם עליית ריבית. אם הריבית תעלה בחדות, חלק מהנכסים שבקרן יירדו מעט.

  • אני אגיד לך את ההבדל, אתה תחליט אם הוא משמעותי:

    בריבית כנראה ההבדל זניח.

    בפיקדון אתה מחוייב לשנה, מצד שני הבנק גם כן מחוייב לשנה.

    בקרן אתה נזיל יומית, אבל אין התחייבות. כלומר אם הריבית פתאום יורדת ל-0, אתה מקבל (החל מאותו רגע) אפס.

הערה: יש קטע כזה שאנשים אומרים בסוף הפוסט שלהם שזה לא ייעוץ, אז אני בדרך כלל לא אוהב להגיד, מצד שני אני גם אוהב עורכי דין רק בתור לקוחות, אז אני אגיד שזה יכול להיות ייעוץ. אם תשלמו לי, ואני אראה את המצב שלכם, ואז אני ארשום משהו בשבילכם במיוחד – זה יהיה ייעוץ. הפוסט הזה – אינו ייעוץ, למרבה צערם של אנשים מסויימים.

אולי יעניין אותך גם:

נתי אהרונוביץ ייעוץ פיננסי אונליין
נינג׳ה פיננסית
כלכלן מנוסה ומשופשף, מנהל קבוצת "נינג'ה פיננסית" ומלווה משפחות, יזמים ובעלי עסקים - כל מי שרוצים לשפר את ההתנהלות הכלכלית ולהבין איך להפיק את המקסימום מהכסף שלהם.

עודכן בתאריך: 30 בנובמבר 2023

דילוג לתוכן