איך לבחור יועץ פיננסי מומלץ? 3 שאלות חשובות

אם הגעתם לכאן, כנראה שאתם כבר מבינים שייעוץ פיננסי יכול לעזור לכם, אבל לא בטוח שאתם מבינים עד הסוף איך לבחור את היועצת או היועץ שהחיבור איתם יהיה הבסיס להצלחה. אז בלי לסבך אתכם יותר מדי, תנו לנו לעזור לכם עם 3 שאלות שיכוונו אתכם לבחירה המדויקת ביותר וגם יאפשרו לכם להבין כבר אחרי המפגש הראשון, האם אתם על המסלול הנכון בשבילכם.

יואל קופלנד

יואל קופלנד

יועץ לכלכלת המשפחה ולעסקים

שאלה מס׳ 1: איזה סוג ייעוץ פיננסי אתם צריכים, ומה המטרה?

כשאנחנו נעזרים בייעוץ רפואי, אנחנו בוחרים ברופאים מומחים שמכירים היטב את המצב הספציפי שלנו – וזה נכון גם בעולם הייעוץ הפיננסי. לפני שבכלל מחפשים יועצים פיננסיים, חשוב לשאול מה מביא אותנו להיעזר בייעוץ.

הנה כמה מטרות שאולי תתחברו אליהן:

ייעוץ ליציאה מהמינוס ולכיסוי חובות – אם אתם מרגישים שאתם לא מצליחים "לסגור את החודש" וכל הזמן "נלחמים בשיניים" כדי לשלם על הלוואות שלקחתם בעבר, כדאי לבחור ביועצת או ביועץ שמבינים מקרוב כיצד לבצע פעולות ומהלכים שיעזרו לצאת מהלופ הזה, בין היתר על ידי איחוד הלוואות, מעקב אחר הוצאות, בחינת החסכונות, הפחתת מיסים והגדלת הכנסות.

ייעוץ לצמיחה ולהשקעות נבונות – אם יש לכם כסף פנוי שאתם מעוניינים להבין כיצד לנתב אותו בצורה האפקטיבית ביותר, כדאי להיעזר בייעוץ שמהלכו תבחנו אפיקי השקעה שונים, תלמדו על יתרונות וחסרונות של כל אפיק השקעה וכן תקבלו כלים לשיפור המעקב אחר הכספים שלכם בכל חודש.

ייעוץ לכלכלת המשפחה – כל מי שמנהלים משק בית מבינים שהמשימה הזאת היא כמו ניהול עסק לכל דבר. ניהול נכון של כלכלת המשפחה מצריך כלים, תוכניות עבודה ובעיקר מודעות רבה להכנסות ולהוצאות של המשפחה. יועצים המספקים שירותים כאלו יכולים לסייע גם למשפחות שסובלות מחובות וגם לאלו שכבר מסתדרות, אך מבינות שתמיד אפשר לשפר ולהשתפר.

ייעוץ לשיפור דירוג האשראי וללקיחת משכנתא – כיום יש מגוון גופים, בנקאיים וחוץ בנקאיים, שיכולים לסייע בקבלת משכנתה לרכישת דירה או בקבלת הלוואות גדולות אחרות. כדי לבחור את השירות שהכי מתאים לכם, כדאי להיעזר בייעוץ של גורם שמכיר היטב את אפיקי המימון השונים ומוסמך לספק ייעוץ מהסוג הזה.

ייעוץ לתכנון הפנסיה – אם יום הפרישה שלכם כבר נראה באופק (וגם אם לא), כדאי להיפגש עם גורם המוסמך לספק שירותי תכנון פרישה, על מנת להבין איך לבצע מהלכים שונים מול רשויות המס וקרנות הפנסיה במטרה להקל ככל שניתן על הפרישה לגמלאות ולהבטיח התנהלות כלכלית מושכלת יותר גם לאחר הפרישה.

פיתוח אסטרגיה עסקית

שאלה מס׳ 2: איך מומלץ לבחור יועצת או יועץ פיננסי שבאמת יתאימו לכם?

אחרי שהבנו מה מטרת הייעוץ, אפשר להתחיל לחפש את היועצת או היועץ שמתאימים לנו. בתהליך הזה, כדאי לשים לב ל-3 פרמטרים מרכזיים אצל נותני השירות:

הכשרה ספציפית – חשוב לוודא שליועץ או ליועצת יש הסמכה ספציפית לעסוק בנושא שרלוונטי אליכם, וכן האם הם עברו קורס או הכשרה ליועצים כלכליים.

אל תתביישו לבקש לראות תעודה שמעידה על השכלה רלוונטית בתחום. ההכשרה הזאת יכולה להיות לדוגמה:

  • מתכנן\ת פיננסי\ת מוסמך\ת CFP;
  • מומחה\ית מימון אישי PFS;
  • יועץ\ת מוסמך\ת בתחום הפיננסים ChFC;
  • אנליסט\ית פיננסי מוסמך\ת CFA.

ניסיון והמלצות – כדאי לבדוק כמה זמן היועץ או היועצת עובדים בתחום והאם יש להם המלצות או חוות דעת חיוביות מלקוחות עם מטרות ואתגרים דומים לשלכם. ככלל אצבע, מומלץ לבחור ביועצים עם ניסיון של יותר מ-3 שנים ועם המלצות מאומתות בגוגל או בפייסבוק.

עוד מידע על הכישורים שחשוב שיהיו למומחים פיננסיים, תוכלו לקרוא כאן.

שאלה מס׳ 3: האם הייעוץ באמת עזר לי?

ייעוץ פיננסי אמור להיות תכליתי וממוקד. במקרים רבים, כבר לאחר פגישת ייעוץ אחת, ניתן להבין האם התהליך באמת מועיל לכם.

בשלב הזה כדאי לבדוק בין היתר:

  • האם קיבלתם כלים מעשיים או תוכנית סדורה שכבר אפשר להתחיל לעבוד איתם כדי להשיג את המטרות שלשמם יצאתם לדרך?
  • האם יש לכם הבנה מעמיקה יותר על מצבכם בהווה ועל הדרכים שבהן תוכלו לשפר אותו בעתיד?
  • האם אתם יודעים מה תעשו בפגישות הבאות כדי לשפר את מצבכם?

ולצד השאלות האלו, גם בייעוץ פיננסי, יש משקל למידת החיבור והתקשורת עם היועצת או היועץ. אם אתם מרגישים שאתם נעזרים בגורם שאתם יכולים לסמוך עליו, שמבין אתכם, לומד את מצבכם וחושב ביחד איתכם על דרכים לשיפור – אז תסמכו על תחושת הבטן ותנו צ'אנס לתהליך שיכול להשפיע מאוד על העתיד הפיננסי שלכם.

יואל קופלנד
יועץ לכלכלת המשפחה ולעסקים
יועץ פיננסי בעל ותק של מעל 15 שנה וניסיון רב בסיוע למאות משפחות ועסקים בתחום הפיננסי ובהתנהלות כלכלית נכונה. מחבר הספר 'פלוס' בהוצאת ספרי ניב.

עודכן בתאריך: 17 באוגוסט 2023

דילוג לתוכן