המדריך לחברות קטנות: חברת יחיד, חברת ארנק וחברת מעטים

בחירת מבנה החברה שלכם היא אחת ההחלטות הכי משמעותיות שתעשו כבעלי עסק – והיא לא חייבת להיות מסובכת. בין אם זו חברת ארנק, חברת מעטים או חברת יחיד, לכל אחד יש יתרונות וחסרונות שמשפיעים ישירות על הדרך שבה העסק שלכם יתנהל, יגדל וירוויח. כך תוכלו לבחור את המסלול המתאים ביותר שיעזור לכם למקסם את הפוטנציאל העסקי שלכם ולהצליח בדרך שאתם הכי מאמינים בה.

אמיר אלמדו

אמיר אלמדו

יועץ פנסיוני ומתכנן פיננסי

חברת ארנק – להיזהר לא ליפול בין הכסאות

חברת ארנק מתאימה למי שמרוויח יפה ורוצה לשמור על ההכנסות בצורה חכמה, להקטין את תשלומי המס ולחסוך בתשלומי הביטוח הלאומי (בהתאם לגובה המשכורת הנמשכת).

למשל, עורך דין שמרוויח 60 אלף ש"ח בחודש יכול להשאיר את הרווחים בחברה, לשלם רק 23% מס חברות, ולהשקיע את הכסף בנדל"ן, מניות, או מיזמים נוספים, וכך לדחות את תשלום המס השולי הגבוה ואף להפחיתו. לעומת זאת, אם הוא יהפוך לחברה בע"מ ויקבל הכנסה רק ממעסיק אחד, מס הכנסה יסווג אותו כשכיר וימסה אותו מיסוי מקסימלי תוך התעלמות מהמבנה של חברת הארנק.

למה זה משתלם?

חיסכון במס: תשלמו מס רק כשהרווחים נמשכים, וכך תוכלו לתכנן מתי וכמה למשוך.

חיסכון במשיכת דיבידנד: גם אם תמשכו את כל הרווח כדיבידנד, תשלמו מס חברות ומס דיבידנד בגובה 46% בסך הכל במקום מס של עד 47% + 12% ביטוח לאומי בתור שכיר.

השקעות שמגדילות את ההון: במקום להוציא כסף למסים, הוא יכול לצמוח בתוך החברה.

⚠️ שימו לב: אם מעל 70% מההכנסות מגיעות מלקוח אחד, המדינה עלולה לסווג אתכם כעוסקים מורשים, ולהטיל עליכם מס גבוה יותר. בנוסף, המדינה לא פראיירית – היא מתחילה לעקוב יותר מקרוב אחרי חברות הארנק, כך שכדאי להיות מסודרים כדי לא להסתבך עם מס מירבי של 50%.

חברת מעטים – התשובה החכמה לשותפויות שרוצות להרוויח

חברת מעטים היא הפתרון המושלם למי שמנהל עסק קטן עם עוד כמה שותפים ורוצה ליהנות מהיתרונות של חברה בע"מ – בלי להסתבך עם התחייבויות של שאר השותפים. כך, שהחברה ערבה להתחייבויות בשונה משותפות רגילה שבה כל שותף ערב לכלל ההתחייבויות. חשוב לדעת כי חברת מעטים מתאימה לעד חמישה אנשים השולטים יחד ברוב מניות החברה.

איך זה עובד?

ניקח לדוגמה שני אנשי שיווק שמרוויחים יפה לבד ויש להם כמה לקוחות קבועים. אם כל אחד מהם יפעל כעוסק מורשה, הם ייאלצו לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי על כל הכנסה שקיבלו, וזה יכול להיות מאוד יקר. במקום זאת, הם מקימים יחד חברת מעטים – חברה בע"מ שבה כל אחד שותף. ככה, הם משלמים מס חברות בשיעור של 23% בלבד על הרווחים, והכסף שנשאר בחברה יכול לעבוד בשבילם.

למה זה משתלם?

מיסוי נוח יותר: במקום לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי על כל שקל שנכנס, תשלמו רק 23% מס חברות על הרווחים, וזה הרבה יותר משתלם בטווח הארוך.

הגנה משפטית וניהול מסודר: החברה מעניקה לכם הגנה משפטית – כל חובות החברה נשארים בחברה ולא פוגעים ברכוש האישי שלכם. זה הופך אתכם לשותפים מקצועיים באמת, בלי סיכונים מיותרים.

גמישות בניהול והכנסות: אפשר להשקיע, להחזיק נכסים ולתכנן את ההכנסות בצורה יעילה.

⚠️ שימו לב: כדאי לערוך הסכם מייסדים מסודר בחברה, בו מוסבר מה קורה בדיוק כאשר אחד המייסדים (שותפים) רוצה לצאת מהחברה.

חברת יחיד – העצמאי שלא מוכן להתפשר

חברת יחיד היא הדרך שלכם להפסיק לשלם מסים מיותרים וליהנות מכל היתרונות של חברה בע"מ, גם אם אתם לבד במשחק. במקום לשלם עד 50% מס הכנסה ועד 17.8% ביטוח לאומי כעצמאיים, תוכלו לשלם רק 23% מס חברות על הרווחים וביטוח לאומי רק על החלק של המשכורת אשר משכתם – וזה הבדל משמעותי.

איך זה עובד?

נניח שאתם יועצים פיננסיים שמתחילים להרוויח יפה, והעסק שלכם עובר את רף ה-350,000 ש"ח בשנה. בתור עוסק מורשה, תשלמו הרבה מס הכנסה וביטוח לאומי. אבל בחברת יחיד, הרווחים נשארים בחברה ומשלמים רק 23% מס חברות. בשונה מחברות אחרות שהקמתן דורשת בירוקרטיה, חברת יחיד ניתן לפתוח לבד ובאופן מקוון באתר האינטרנט של רשות התאגידים.

למה זה משתלם?

תכנון מס חכם: אתם שולטים בכמה ואיך למשוך את ההכנסה שלכם מהחברה. זה מאפשר לכם לשלם פחות מס בשיעורים הנמוכים יותר – ובפועל, לשמור יותר מהכסף אצלכם.

הפרדה מלאה בין העסקי לפרטי: הכספים של העסק מופרדים מהכספים האישיים שלכם, מה שמעניק לכם הגנה משפטית במקרה של תביעות או חובות עסקיים.

⚠️ שימו לב: כשאתם מושכים את הכסף לכיס האישי, תצטרכו לשלם מס דיבידנד של  30% ועד 33% במקרה שיש מס יסף. לכן, חשוב לתכנן את גובה המשיכה עם איש מקצוע ולעשות סימולציה.

השוואה בין חברות קטנות - ואיזו מתאימה לכם?

חברת ארנק חברת מעטים חברת יחיד
מטרת המסלול שמירת רווחים בתוך החברה ניהול עסק במתכונת שותפים במבנה חברה ניהול עסק קטן בבעלות יחיד
מס הכנסה עד 50% 23% 23%
מיסוי על דיבידנדים עד 33% לבעל שליטה עד 33% לבעל שליטה עד 33% לבעל שליטה
תשלומי ביטוח לאומי אין תשלום בתוך החברה משתנה לפי גובה המשכורת משתנה לפי גובה המשכורת
דרישות בירוקרטיות אגרה שנתית, דוחות מס שנתי ואישי אגרה שנתית, דוחות מס שנתי ואישי אגרה שנתית, דוחות מס שנתי ואישי
למי זה מתאים? בעלי הכנסות גבוהות מאוד עסקים קטנים עם שותפים מעטים עצמאים המעוניינים בשליטה מוחלטת

מפסיקים לנחש: הדרך הבטוחה לחיסכון אמיתי מתחילה בייעוץ הנכון

החלטות בנוגע למבנה החברה והניהול הפיננסי שלכם הן מהחשובות ביותר שתעשו כבעלי עסק או עצמאים. הניואנסים הקטנים בתחום המיסוי יכולים להשפיע באופן משמעותי על הרווחים שלכם ועל ההתפתחות הכלכלית שלכם בטווח הארוך.

לפני שאתם בוחרים את המסלול המתאים ביותר עבורכם – בין אם זו חברת ארנק, חברת מעטים, חברת יחיד או כמנהלים שכירים בעלי שליטה – מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי אצל מומחה מיסוי ויועץ פיננסי מנוסה, שיסייע לכם להבין את התמונה הגדולה, את כל הניואנסים וההשלכות, ויכוון אתכם לבחירה הנכונה שתאפשר לכם למצות את הפוטנציאל הכלכלי שלכם בצורה האפקטיבית והמשתלמת ביותר. בסופו של דבר, ההשקעה בייעוץ מקצועי היום יכולה להיות ההבדל בין רווחיות אדירה לבין אובדן הכנסות מיותרות בעתיד.

הכותב הינו יועץ פנסיוני, חשב שכר בכיר ולא יועץ מס. אין באמור לעיל תחליף לייעוץ מס ו/או ייעוץ פנסיוני אישי המתחשב בצרכיו של כל אדם וארגון.

אמיר אלמדו
יועץ פנסיוני ומתכנן פיננסי
ייעוץ פנסיוני אובייקטיבי ובלתי תלוי להגדלת הפנסיה ולשיפור העתיד הפיננסי. ייעוץ פיננסי ותכנון שכר לשכירים בעלי שליטה ועצמאים.

עודכן בתאריך: 6 באוקטובר 2024

דילוג לתוכן