הטבות מס לתושב חוזר

שבתם לישראל אחרי שהות ארוכה בחו"ל? ראשית, נאחל לכם חזרה נעימה והתאקלמות קלה מחדש. מדינת ישראל מספקת שלל הטבות ייחודיות לתושבים חוזרים שיאפשרו להם לחזור לשגרת החיים בצורה אידיאלית, נוחה ויעילה. זכאותך להטבות והחזרי מס רבות ומגוונות ב-42 החודשים הראשונים לאחר שובך לישראל, עשויה לספק הקלה משמעותית בתנאי המחייה שלך ושל משפחתך לאחר חזרתך לארץ.

״תושב חוזר״ הוא כל תושב ישראל אשר עבר להשתקע בחו"ל ופסק מלהיות תושב ישראל בפועל, ולאחר מכן שב לישראל. ניתן להגיש בקשה להכרה כתושב חוזר או הכרה אוטומטית במידה והתושב שהה מעל 5 שנים בחו"ל. תושב חוזר ותיק, הוא תושב אשר שהה בחו"ל מעל 6 שנים וזכאי להטבות נרחבות אף יותר.

הטבות המס לתושב החוזר לישראל

הטבות המס לתושבים חוזרים הינן משתלמות ומשמעותיות ביותר ונוגעות במספר תחומים חשובים:

  • פטור ממיסוי רווחי הון: תושב חוזר ותיק זכאי לפטור מלא ממיסוי על רווחי הון כתוצאה ממכירת נכסים הממוקמים בחו"ל ובלבד שהמכירה תחול בתקופה של עד 10 שנים מהרגע שחזר למעמד תושב ישראלי. פטור זה אינו חל על נכסים שהוענקו לתושב על ידי המדינה עם פטור ממס.
  • פטור ממס הכנסה: תיקון מס' 68 לפקודת מס הכנסה מעניק הטבות נרחבות בתשלומי מס הכנסה לתושבים חוזרים. תושב חוזר יהיה פטור מתשלומי מס הכנסה ועל כלל ההכנסות הפאסיביות. הכנסות אלו כוללות רווחים מעסקים, זכייה בפרסים וקבלת ירושות ושלל הכנסות אחרות. הטבות אלה יחולו אל כל תושב חוזר במשך 10 שנים.
  • פטור ממס על ניירות ערך מוטבים: ניירות ערך סחירים המוכרים על ידי הרשות לניירות ערך ונסחרים מחוץ לישראל בבעלות תושב חוזר אשר מתנהלים בחשבון נפרד ומפיקים רווח בעת שהות התושב החוזר בישראל, יזכו אותו מפטור מלא ממס על הרווחים במשך 5 שנים. הפטור חל אך ורק על תושבים חוזרים ותיקים.
  • הקלות מס על קצבאות שמקורן מחו"ל: תושבים חוזרים רבים לקצבאות ביטוח לאומי, פנסיה וממקורות זכאות אחרים ממערכות הרווחה של מדינות זרות. תושב חוזר נהנה מהטבה משמעותית במיסוי ולפיה סכום המס שישולם על הקצבאות יותאם לסכום המס אשר היה משולם במידה והיה חייב עליה במס במדינת המקור של הקצבה כתושב. הקלה זו הינה לצמיתות ואינה מוגבלת בתנאים או בזמן.
  • פטור ממס חברות: חברות זרות הממוקמות מחוץ לישראל אשר נמצאות בבעלותו של תושב חוזר ותיק ששהה בחו"ל מעל 10 שנים, יהיו זכאיות לפטור מלא ממס חברות.

איך תממש את זכותך להחזר מס לתושב חוזר?

ראשית, יש להגיש בקשה להכרה כתושב חוזר. הבקשה נעשית מול משרד העלייה והקליטה. ניתן למלא את כל הטפסים הרלוונטיים ולבדוק את זכאותך באתר המשרד. בנוסף, יש למלא ולהגיש דוחות מס שנתיים ולהגיש בקשה אל רשויות המס.

על מנת להבטיח תהליך נוח ולוודא כי כל זכויותיך ימוצו, מומלץ להיעזר בגורמים מקצועיים המתמחים במימוש זכויות לתושבים חוזרים שילוו אותך בתהליך.

עודכן בתאריך: 20 בספטמבר 2023