משיכת כספי פנסיה אחרי גיל פרישה

אחת ההחלטות המשמעותיות שקיבלה ממשלת ישראל אי שם בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, היתה ההחלטה למנוע מחוסכים בקרנות הפנסיה את האפשרות למשוך את הכספים מהקרן לפני הפרישה לגמלאות. על פי ההחלטה, משיכת קרן הפנסיה כרוכה בתשלום של 35% מס. בשיעורי מס כאלה משיכת כספי הפנסיה, חלקם או כולם, חדלה להיות כדאית. אולם למרות האמור לעיל עדיין קיימות דרכים לביצוע משיכת כספי פנסיה לאחר גיל פרישה תוך הימנעות מתשלום מס גבוה, אם בכלל. מה ההיגיון מאחורי העלאת המס על משיכת כספי הפנסיה? אילו דרכים קיימות למשיכת כספי הפנסיה, כולם או חלקם, ללא מיסים?

עד שנת 2000, כל מי שהיתה ברשותו קרן פנסיה פעילה היה יכול למשוך את הכספים ממנה בקלות יחסית. כתוצאה, נוצר מצב בעייתי של קבוצת עובדים הולכת וגדלה, שבבוא העת לא יהיו ברשותה חסכונות פנסיוניים. גורמי המקצוע נתנו את דעתם לנושא, ובשנת 2000 נכנס לתוקפו חוק המונע אפשרות משיכה של כספי הפנסיה.

מי שבכל זאת מעוניין למשוך את הכספים יאלץ להיפרד מ-35% מהם, שישולמו כמס הכנסה. במקביל, חוקק חוק פנסיה ממלכתי המחייב כל מעסיק להפריש עבור העובדים שלו כספים לטובת קרן הפנסיה. החוק אכן עצר את שטף המשיכות.

יחד עם זאת, הוא הותיר בעבר ומותיר גם היום לא מעט מאוכזבים, שלא יכולים למשוך כספים שהם חסכו בזיעת אפם מבלי לשלם מיסים בגין המשיכה.

איך למשוך את כספי הפנסיה אחרי גיל פרישה?

לפני שמדברים על משיכת כספי הפנסיה, חשוב להדגיש כי ניתן לבצע משיכת כספי פנסיה אחרי גיל פרישה ולא דקה לפני כן. גם נשים שטרם הגיעו לגיל 67, עלולות לגלות שלא ניתן למשוך כספים מהקרן, ועל אחת כמה וכמה משיכה ללא תשלום מס. למרות האמור לעיל, יש דרכים שבאמצעותן ניתן למשוך כספים ללא תשלום מס:

  • משיכת כספי פיצויים: לכל עובד מגיעה האפשרות למשוך משכורת של חודש אחד עבור כל שנת עבודה כפיצויים. זאת, עד תקרה של 12,300 ₪ לשנה, פחות או יותר. מי שעבד 10 שנים יכול למשוך 123,000 ₪. מי שעבד 20 שנה יוכל למשוך 246,000 ₪. כל סכום פיצויים מעבר לכך, יהיה כרוך בתשלום מס.
  • משיכת חיסכון פנסיוני מצטבר שהוא מתחת למינימום: מי שצבר בקרן הפנסיה שלו סכום שהוא קטן מסך של 95,718 ₪ (נכון לשנת 2022), יוכל למשוך את מלוא הסכום במשיכה אחת ללא מס. רשויות המס לוקחות בחשבון שבסכומים כאלה, הפנסיה החודשית שיקבל החוסך תהיה קטנה ובלתי משמעותית.
  • היוון קצבה: על פי החוק, כל החסכונות הפנסיוניים נועדו בסיכומו של עניין לייצר קצבה חודשית פטורה ממס. מי שהצליח לצבור בקרן הפנסיה סכומים שמזכים אותו בקצבה הגבוהה מסך הקצבה המינימלית, יכול לבצע היוון קצבה ולקבל את הסכומים העודפים לרשותו ללא תשלום מס. בקרן הפנסיה ישאיר החוסך רק את הסכום שיאפשר לו לקבל את הקצבה המינימלית. חוסכים שצברו סכום משמעותי בקרן הפנסיה, עשויים לגלות שהם יכולים לקבל לרשותם מאות אלפי שקלים בלי לשלם מס.

קיימות דרכים נוספות שעשויות לאפשר משיכה מלאה או חלקית של הפנסיה ללא מיסים, אבל כאן בחרנו להתמקד רק בחלקן. עם זאת, חשוב להזכיר שהקטנת סכומי החיסכון מקטינה בהכרח גם את הקצבה החודשית. בנוסף, חשוב להסתייע לפני ביצוע כל פעולה, ביועצי מס או יועצים פנסיוניים מיומנים. זאת, במטרה להימנע מפגיעה ללא צורך בפנסיה, או לחילופין מתשלומי מס בלתי נחוצים.

זקוקים לייעוץ מס מקצועי בנושא משיכת כספי פנסיה לאחר גיל הפרישה? זה הזמן לפנות לצוות המומחים בחברת "כספית החזרי מס", להכוונה ללא התחייבות.

עודכן בתאריך: 3 באפריל 2024